Penyebab Berat Badan Meningkat Mendadak

Penyebab Berat Badan Meningkat Mendadak| Stress rasanya bila timbang berat badan tak turun makin naik lagi ada la. Macam sia-sia je usaha selama ni. Berdiet bagai, senam bagai nak rak tapi bila timbang berat macam tu jugak malah berat badan makin meningkat. Mungkin ada silap di mana-mana kan.  Alahai apa lagi yang tak kena ye. Menurut Glassman, iaitu penulis buku The Snack Factor Diet mengatakan bila berasa lapar, gula yang terdapat dalam darah akan menjadi rendah dan menyebabkan kita tidak mampu untuk berfikir dengan baik.. Pada masa inilah kita akan mula mencari makanan atau pun snek.  Haa apa kata korang ambik masa beberapa minit untuk baca info Penyebab Berat Badan Meningkat Mendadak ni.

Penyebab Berat Badan Meningkat Mendadak



Makan kerana Stress
Stress biasanya berlaku di tempat kerja, mana taknya nak kejar dateline, kerja pulak makin lama makin bertambah. Mana tak stress, bila stress mulut tu mula lah nak mengunyah nak makan itu ini sampai lupa diri. Akhirnya berat badan pulak naik mendadak, pipi dah mula kembang. Jangan amal selalu bahaya tu. Selalu sihat walafiat disebabkan stress, makan pun main hentam last dapat penyakit pulak. Jadi, sila kawal stress korang tu.

Makan Tengah Hari Di Luar
Semasa kinah kerja dulu, boleh dikatakan hari-hari makan tengah hari di luar. Merata kedai kinah dengan member makan. Sebab tu badan pun dah macam belon. Sebenarnya tak elok makan kat luar ni. Kita tak tahu kuantiti bahan yang digunakan seperti garam, gula dan ada juga yang guna perasa tambahan. Korang tahu tak berapa kalori yang kita ambil setiap kali kita makan kat luar? Tak tahu kan. Apa yang penting perut kita kenyang huhu. Sedar-sedar badan dah makin kembang.

Melewatkan Waktu Makan
Kalau nak tahu, ini pun merupakan penyebab berat badan naik mendadak. Rata-rata antara kita selalu melewatkan waktu makan disebabkan banyak kerja yang perlu diselesaikan. Apabila terasa lapar kita lebih cenderung untuk makan secara berlebihan kononnya nak cover waktu makan yang kita tinggalkan tu.

Musim Perayaan
Wah wah wah mentang musim perayaan, makanan semuanya sedap-sedap pulak tu. Ni lah masa nak makan banyak-banyak lepas sebulan berpuasa. Tak salah nak makan tapi biarlah berpada-pada. Lemang, ketupat, rendang tu semua sangat tinggi kalorinya, cukuplah makan ala kadar sahaja. Bukan saja berat naik penyakit pun akan singgah juga. Tak mau la gitu.

Tidak Tahan Godaan Mengunyah
Perkara wajib sambil buat kerja mulut mesti nak mengunyah. Sedapnya. Dalam laci meja wajib ada stok nak mengunyah haha siapa ada buat stock baik mengaku cepat haha. Tak salah pun simpan stock makanan tapi janganlah simpan stok makanan yang tak sihat. Cuba buat stok makanan seperti kacang almond, buah kering, dan biskut.

Snek Daripada Rakan Pejabat
Sebab ni memang susah sikit nak elak. Bila kawan bawak makanan sebagai contoh donat atau pun kek, tak salah pun nak menikmatinya cuma, apa kata korang ambil dalam kuantiti yang sedikit. Tengah hari tadi dah makan nasi, petang pulak makan donat. Huhu kenyang tu.

Korang rasa penyebab yang kinah senaraikan ni betul ke tak? Haaaa lepasni mana yang dah mula tekad nak diet tu korang janganlah abaikan sebab semua ni. Moga entri kali ni sedikit sebanyak memberi kesedaran pada semua termasuklah kinah ni.

No comments:

Post a Comment