Permainan Online Games Calculators.org Sesuai Untuk Pembelajaran Anak-Anak

Permainan "Online Games" Calculators.org Sesuai Untuk Pembelajaran Anak-Anak  | Permainan kita pada zaman dahulu tak seperti anak-anak zaman sekarang. Kalau dulu, waktu macam ni kita sibuk bermain di luar rumah, masa tu main konda kondi, teng teng, galah panjang tu semua. Tapi sekarang cuba tengok anak kita main apa? Lebih banyak duduk di dalam rumah berbanding bermain dengan kawan-kawan dan confirm la pegang gajet dan main game di telefon kan.

Kita nak larang pun, sebab dah memang zaman diorang. Tak bagi nanti, dikata ketinggalan zaman in pulak, serba salah dibuatnya. Jadi, kita sebagai ibu bapa ni yang kena tengok dan kena selalu pantau kandungan permainan apa yang anak kita selalu main. Kadang-kadang permainan tu langsung tak sesuai dengan tahap umur mereka. 

Permainan "Online Games" Calculators.org Sesuai Untuk Pembelajaran Anak-Anak

Tambahan sekarang semuanya dihujung jari je. Anak-anak lebih bebas memilih game apa yang diorang suka. Tak salah sebenarnya nak main game ni. Sebab kita yang tua ni pun masih main game untuk release tension kan. Tapi jika anak-anak main game yang dapat membantu meningkatkan pengetahuan, membantu proses pembelajaran anak-anak apa salahnya kan!!

Kinah ni ada satu hobi yang mana hobi ni kinah buat sejak zaman universiti lagi iaitu suka menggodek atau explore. Pada masa tu, kita godek game yang ada di google untuk main di masa senggang dan hingga sekarang kinah suka google tapi kali ni mencari game yang sesuai untuk anak-anak pula. Kinah tengok satu demi satu sampai terjumpa satu website ni. Macam biasa, kinah suka explore game apa yang ada dan game yang menarik dan pastinya sesuai untuk anak main.


Permainan "Online Games" Calculators.org Sesuai Digunakan Untuk Proses Pembelajaran Anak-anak

Kemudian, kinah tertarik dengan satu website game ni dan tak sangka game online Calculators.org ni memang bagus untuk anak-anak tadika, dan sekolah rendah untuk bermain sambil belajar menguasai matematik terutamanya.

Paling best, korang tak payah susah nak download bagai, sebabnya korang boleh terus main di website, yang penting ada internet je. Jimat space weh. Korang yang nak rasa kepuasan main game online ni, seeloknya guna PC, bila pakai telefon ni ok je, cuma tak berapa puas mata memandang. Bagi yang malas nak on PC, ok je nak pakai phone, cuma korang kena tukar ke mode landscape la sebab ada games menggunakan mode landscape.

Rambang mata bila bukak game Calculators.org ni sebab ada pelbagai jenis game yang telah disusun mengikut kategori seperti Mathematics games, words games, puzzle games dan banyak lagi la. Nanti korang pergilah godek sendiri. Korang pilih je nak main game apa dan kalau korang nak tahu, game yang kita selalu main zaman dulu pun ada tau. Haaa best tak best?

Permainan "Online Games" Calculators.org Sesuai Untuk Pembelajaran Anak-Anak

Lepas dah kenal pasti website yang sesuai untuk anak main game, Kinah bagi kakak main salah satu game calculators.org iaitu Mathematics game. Memang sesuai sangat dengan subjek yang dia tengah belajar di sekolah sekarang iaitu game Math Boy. Dalam game Math Boy ni, kita kena pilih untuk jawab soalan yang mana sama ada tambah, tolak, darab dan bahagi. Kita juga diberi masa untuk menjawab soalan tersebut dengan memilih jawapan yang betul. Tapi jangan risau, soalannya pun tak de la susah mana. 

Permainan "Online Games" Calculators.org Sesuai Untuk Pembelajaran Anak-Anak
Permainan Interaktif Matematik Untuk Kanak-Kanak

Sebenarnya, ada banyak lagi mathematics games yang boleh anak kita cuba seperti Math Test, Crazy Math Game, The Number Operator, Educational Math 4 Kid dan pelbagai lagi. Daripada situ, kita boleh kenal pasti sejauh mana anak kita boleh menguasai dan memahami topik yang dia dah belajar di sekolah secara tak langsung mereka buat ulang kaji subjek yang telah dipelajari di sekolah.


Terdapat Banyak Pilihan Game, Game Zaman Kanak-Kanak Pun Ada

Dah puas mencuba dan menjawab permainan Math Boy, kakak nak cuba classic game pulak katanya. Ok lah, kita kasi can la dia pilih nak main apa dalam tu. Pilih punya pilih, kakak nak cuba game Snake and Ladders. Game ni saling tak tumpah seperti kita main dam ular, tapi yang ni versi visual la. 

Game ni pun mudah je, kita diminta untuk memilih sama ada nak main berapa orang player sama ada single player ataupun multiplayer. Seronok pulak main game macam ni. Lagi best main ramai-ramai.

Permainan "Online Games" Calculators.org Sesuai Untuk Pembelajaran Anak-Anak

Siapa dulu selalu main dam ular? Selalunya main dam ular ni bila dah nak hujung tahun. Iyelah masa tu silibus pelajaran pun dah tamat, sementara tunggu nak cuti sekolah tu, ada la kawan-kawan bawak permainan. Jadi lah, nak isi masa yang ada dari tak tahu nak buat apa kan masa tu.

Permainan "Online Games" Calculators.org Sesuai Untuk Pembelajaran Anak-Anak

Haa ada satu lagi game yang best kinah jumpa di Calculators.org ni iaitu game untuk kanak-kanak prasekolah. Ok la kan, "all in one" orang putih kata. Sesuai la untuk si lulu yang baru bertatih untuk mengenal abjad dan pada masa yang sama belajar untuk menulis abjad mengikut dotted yang diberi. Bagi dia latih tangan tu sikit.

Ehh, korang yang suka main kad, game kad pun ada ye. Nanti korang godek-godek la, ada solitaire, uno eh macam-macam lagi.

So far, ok la ada game online Calculators.org ni. Sesuai la jugak main masa musim cuti sekolah nanti. Sekurang-kurangnya ada jugak aktiviti mereka yang lebih berfaedah dari mereka buang masa tengok game yang ntah apa-apa sehingga lagho. Nak main dekat luar rumah, cuaca pula tak menentu sekarang. Jadi, bila main game interaktif seperti ni, sedikit sebanyak meningkatkan pengetahuan mereka yang sedia ada.

Tunggu apa lagi, pergi la explore sekarang. Game ni bukannya kena bayar pun 😉



Post a Comment

3 Comments

  1. menariknya.. selalu main game kat playstore tu je...

    ReplyDelete
  2. Kalau macam nih mak-mak pun nak main juga games nih hehehe

    ReplyDelete
  3. sambil main sambil belajar gitu konsepnya..best jugak..nak try main lah..yang dam ular tu memang selalu main pun..hehe..

    ReplyDelete