Showing posts with label Kesihatan. Show all posts
Showing posts with label Kesihatan. Show all posts

Friday, 23 April 2021

,

Sakit Pinggang, Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro | Masalah sakit di bahagian punggung, pinggang, betis dan pelipat lutut seringkali membelenggu diri ni terutama di malam hari dan pada musim hujan. Kinah sendiri pun tak pasti apa punca kinah kerap sangat sakit dibahagian tersebut. Mungkin disebabkan kinah pernah jatuh tangga beberapa kali semasa di sekolah dulu disebabkan ada kawan tolak dari belakang dan tergelincir disebabkan licin.


Lagipun masa tu, kinah tak pernah buat sebarang pemeriksaan pun sebab fikir "ala jatuh biasa je", padahal jatuh terduduk kot. Masa jatuh tu ada jugak kinah bagitau pada mak, cuma mak pesan lebih berhati-hati sebab kesannya di kemudian hari. Nampaknya apa yang mak bagitau tu ada betulnya sebabnya kinah dah mula terasa kesan sampingan dari jatuh dulu.



Sakit Menjadi Serius Semasa Mengandung Anak Ke Dua

Sakit yang kinah alami menjadi semakin serius semasa kinah mengandungkan anak yang kedua pada tahun lepas. Pada masa tu, Allah saja yang tahu bagaimana peritnya sakit tu. Boleh dikatakan hampir setiap malam kinah susah nak tidur lena, lipat lama sikit je kaki mula la sakit, asal sejuk je memang mendapat la. Sampai satu tahap, kinah menangis sebab sakit sangat. Nak telan ubat tahan sakit, tengah mengandung pulak pada masa tu. 

Tak boleh makan ubat, kinah mintak suami tolong urut pada tempat yang sakit tu, Ya Allah, rasa macam kena toreh dengan pisau sakitnya terutama pada bahagian tepi paha dan pelipat lutut tu. Kinah ingat lepas habis berpantang, semuanya akan ok. Hmm mimpi je la.



Aktiviti Harian Terganggu

Disebabkan selalu sangat sakit di bahagian pinggang, pelipat lutut, dan beberapa bahagian sendi, walaupun dah bersalin banyak aktiviti harian kinah terganggu. Solat pun kena duduk, sebab setiap kali nak rukuk dan duduk tahiyat, perit betul rasanya. Nak pergi ke kedai berhantu yang viral tu pun kena fikir dua tiga kali sebab kena turun naik tangga (hanya sesetengah kedai saja la yang ada). Kekadang tu rasa malu pulak dengan keadaan diri sendiri ni dah macam orang berusia sakitnya.

Pelbagai cara kinah cuba untuk kurangkan sakit, terutama dibahagian pelipat lutut ni, dari sapu minyak angin brand X sampai la berurut tetapi keadaan masih tetap sama. Kalau berkurangan pun cuma sekejap je, kemudian sakit tu akan datang balik. Nak pergi buat pemeriksaan memang tak larat la, sebab appoinment anak yang kedua ni pun masih banyak lagi. Sehinggalah satu hari kinah diperkenalkan dengan gel Garci.Pro oleh kawan kinah yang tahu dengan masalah kinah ni.

Sakit Pinggang, Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro

Pada mulanya kinah tak berapa nak percaya yang Garci.Pro ni dapat membantu mengurangkan sakit punggung pinggang, pelipat lutut yang kinah alami ni. Bukannya apa, takut kecewa dan keputusannya sama macam brand lain tapi disebabkan begitu banyak testimoni yang kinah baca dan rekomen daripada kawan, excited pulak nak cuba. Mana la tahu, boleh kurangkan rasa sakit ni. Senang la sikit bila nak solat tarawih nanti.



Selepas Beberapa Hari Guna Gel Garci.Pro

Sakit Pinggang, Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro

Selepas kinah sapu gel Garci.Pro dibahagian yang selalu sakit terutama di bahagian pelipat lutut, nampak perubahan dari hari ke hari. Kalau dulu, berdiri lama sikit je, memang lepas tu akan rasa sakit, tapi sejak guna Garci.Pro, dah tak terasa sakit sangat. Setiap kali sebelum nak tidur, kinah akan sapu dulu Garci.Pro dibahagian yang bermasalah, sedapnya rasa berangin dan tidur pun lena je. Sakit dibahagian pinggang dan ke bawah pun semakin berkurangan dah.



Gel Garci.Pro

Dari tadi kinah cerita pasal Garci.Pro, tentu korang nak tahu sangat apa tu Garci.Pro kan. Garci.Pro ialah sejenis gel urutan berasasaskan minyak kayu putih yang dapat membantu proses rawatan rasa kebas dan sakit sendi dari 100% bahan semulajadi dan apa yang penting ianya mempunyai kelulusan daripada KKM (NOT210104156K). Kalau korang nak tahu, gel Garci.Pro ni mudah meresap ke dalam kulit kerana ianya dihasilkan menggunakan teknologi nano. 



Kebaikan dan Manfaat Garci.Pro

Sakit Pinggang, Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro

  1. Membantu proses rawatan kebas pada anggota badan kita
  2. Membantu melancarkan proses peredaran darah dan merawat saluran darah tersumbat
  3. Membantu melegakan kekejangan otot
  4. Membantu melegakan proses sakit urat dan sendi
  5. Membantu mengelak risiko strok dan serangan jantung mengejut
  6. Turut membantu melegakan sakit kepala, selsema, sakit perut atau senggugut.

Satu lagi yang best dengan Garci.Pro ni, teksturnya tak berminyak dan tak melekit. Jadi, lepas sapu je tak payah korang susah payah nak ke dapur untuk basuh tangan. Bila kita sapu pada bahagian yang sakit tu, rasa sejuk dan berangin je. Sebab tu bila kinah pakai pada waktu malam, tidur pun lena sebab rasa macam ada yang urut kita. Sedar-sedar je dah subuh hihi.

Barang baik seperti ni, kinah kongsi dengan suami. Sejak dua menjak ni, dia mengadu rasa sengal dibahagian bahu disebabkan dukung anak yang bongsu yang semakin berat tu terlalu lama. Kinah sapu gel Garci.Pro, esoknya dia kata rasa sengal semakin berkurangan tidur pun selesa katanya. Seronok pulak dapat berkongsi kebaikan Garci.Pro ni pada keluarga kecil kinah. InsyaAllah ada rezeki lebih nanti, kinah nak belanja Garci.Pro ni untuk kegunaan mak dan ayah di kampung pula.



Kandungan Yang Digunakan Dalam Garci.Pro

Sedap sangat kongsi kebaikan mengenai Garci.Pro sampai lupa nak bagitau kandungannya. Antara kandungan yang digunakan di dalam gel ni ialah :

  1. Minyak kayu putih
  2. Apple Hijau 
  3. Tea
  4. Minyak Argan
  5. Aloe Vera
  6. Peppermint


Siapa yang Sesuai Amalkan Gel Garci.Pro

Kalau ditanya siapa yang sesuai amalkan gel Garci.Pro ni, semua golongan dan yang mempunyai masalah seperti kinah sebut tu boleh je guna Garci.Pro ni.
  1. Lelaki dan wanita yang mempunyai masalah seperti sakit kebas, saraf, lutut, tumit, strok, dan sebagainya
  2. Ahli sukan yang aktif bersukan



Cara Penggunaan Gel Garci.Pro

Sakit Pinggang, Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro

Simple sangat guna gel ni. Hanya picit sedikit gel kemudian sapu pada bahagian yang bermasalah tu sambil urut dengan perlahan. 

Sedikit Tips kinah nak kongsi dengan korang apabila guna gel Garci.Pro :

  • Bagi yang mengalami sakit kebas kurang dari 6 bulan, dinasihatkan guna 3 kali sehari iaitu pada waktu pagi, petang dan malam sebelum tidur.
  • Bagi yang mengalami kebas dan stroke lebih dari setahun, dinasihatkan supaya sapu gel ni 4 jam sekali.

Kinah pun guna tips ni dan alhamdulillah rasa sakit dibahagian pelipat lutut tu dah tak macam dulu. Sakit pinggang dan punggung pun kekadang je tak macam dulu. Nak solat pun dah mudah, tak payah nak duduk dah macam dulu. Lega rasanya dapat solat seperti sedia kala. Lipat kaki lama sikit pun tak jadi masalah. Mudah dan ringan rasanya bila dapat solat tarawih tanpa rasa sakit lagi. Sekarang ni kinah tengah usaha nak konsisten sapu dibahagian lain yang bermasalah pulak, dengarnya gel ni pun boleh membantu pecahkan lemak. Oppss hihi

Sebelum tu, Kinah nak ajak korang tonton video ni mengapa korang kena cuba gel Garci.Pro ni. 



Bagaimana Nak Dapatkan Gel Garci.Pro

Bagi korang yang ada masalah sakit kepala, sakit pinggang, sakit tumit, sakit lutut, sakit sendi, lenguh, kebas tu semua, kinah memang rekomen sangat-sangat dengan korang Garci.Pro ni. 

Lagipun gel ni packing dalam bentuk tiub, jadi mudah sangat untuk korang bawa ke mana saja. Bila rasa nak guna, cuma picit dan sapu, kan mudah tu. Bagi kinah, dengan harga RM90 setiap 100ml untuk satu tiub tu begitu berbaloi berbanding kita telan ubat, tapi kesannya belum tentu baik silap haribulan mudaratkan diri kita pula. Bagi yang berminat untuk dapatkan gel Garci.Pro produk keluaran MISG Global ni dan untuk dapatkan sebarang info dan promosi, boleh layari

Website : garciprohq.com


Friday, 23 October 2020

,
Rupanya dah lama aktres dan penyampai radio popular, Sharifah Shahira mencari produk yang boleh melegakan sakit lutut ibunya.

Sharifah Shahira Jumpa Rahsia Bantu Sakit Lutut Ibunya


“Jadi ini berita gembira buat ibu saya. Tapi saya sebenarnya juga sudah kena belajar pakai benda ini. Umur macam saya ini, kena ambil tahu. Lainlah orang badan ringan tetapi keturunan saya pula badan besar, berat, jadi mudah sakit lutut.

“Kalau saya berjalan pun dah pakai selipar. Buat show pun pakai selipar. Takut kena effect bila ramai orang tua selepas umur 50 ke atas atau wanita menopaus, mudah sakit-sakit lutut. Tapi Alhamdulillah tahun 2020, saya terjumpa produk ni.

“Mulanya beli untuk mak, sebab dia susah nak bangun dari duduk. Nak bergerak pun perlahan sebab nak adjust tulang-tulang. Tapi saya pun pakai,” kata Sharifah Shahira tentang produk Gel Amani.

“Tapi jangan harap sekali pakai, terus baik. Kena pakai hari-hari, insyaAllah akan lega dan sakit semakin kurang,” katanya yang turut menggunakan Gel Amani buat suaminya, Ijoy Azahari yang gemar bermain golf.

Bukan setakat Gel Amani, nampaknya Sharifah Shahira juga mengambil Pati Jus Amani yang mengandungi madu, kurma, delima, minyak zaitun dan habbatus sauda sebagai rutin hariannya.

Katanya, Pati Jus Amani mudah diambil kerana siap sedia diminum tanpa perlu dibancuh dengan air.

Senang makannya, buka dan makan. Sebagai wanita berkarier, mana ada masa sangat.

“Pati Jus Amani ini bagus untuk membantu menambah tenaga saya. Umur macam saya lebih 40 tahun ini kena mesra dengan produk begini. Nak bertenaga dan saya pula suka pot pet pot pet, maka saya perlukannya. Yang penting tiada gula, jangan risau dan mereka yang ada kencing manis pun boleh makan Pati Jus Amani,” katanya menerusi satu rakaman video


 

Menurut Pengarah Urusan Amani Life Sdn Bhd, Leo Adiputra, produk Gel Amani telah membantu hampir sejuta pengguna sejak dikeluarkan pada 2014 dan dihasilkan dengan teknologi biotech yang disokong oleh komuniti Eropah.

Anda boleh dapatkan produk Amani dari ejen-ejen online dan kedai jamu di seluruh negara.


KENAPA PERLU MEMILIH GEL AMANI ?

✅ Telah membantu hampir 1 juta pengguna sejak tahun 2014.

✅ Dijamin selamat oleh KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA di bawah kategori ubat traditional. Nombor kelulusan : MAL17086021TC

✅ Dijamin HALAL oleh JAKIM. Nombor sijil halal : MS2424:2012

✅ Dihasilkan dengan teknologi biotech yang disokong oleh kominiti Eropah. Mematuhi piawaian antarabangsa untuk menjamin mutu dan kualiti.

✅ Mudah dibawa kemana-mana kerana disimpan dalam botol plastik yang ringan dan tak mudah pecah sehingga boleh dimasukkan ke dalam poket seluar.

✅ Rasanya yang sejuk berangin sangat selesa pada kulit membuatkannya sesuai untuk digunakan oleh pelbagai peringkat usia.

✅ Berbentuk cecair, mudah kering tanpa kesan melekit.

✅ Harganya berbaloi dan tidak membebankan : RM35 (30ml) & RM60 (60ml).


Untuk dapatkan produk ini atau ingin tahu dengan lebih lanjut boleh layari Facebook


Monday, 24 August 2020

,
Kaki Kanan Dan Kiri Dah Mula Bengkak, Apa Yang Perlu kita Buat | Semasa menyiapkan tugasan akhir sebelum serah diri, tiba-tiba kaki sebelah kiri ni macam gatal dan rasa macam tebal. Gatal dia gatal yang agak luar biasa. Masa tu kinah cuma anggap ala gatal biasa-biasa je. Kaki kanan terus sental kaki kiri yang gatal tu.

Terdetik di hati nak tengok apesal la kaki ni makin lama gatal, sekali tengok alamak kaki dah mula bengkak. Selama kinah mengandung ni tak pernah lagi kaki ni bengkak tau. Ni baru kali pertama okeh. Masa mengandungkan Thahirah pun takde kejadian kaki bengkak gini. Jadinya pulak pada waktu malam.

Nak tak nak kena la mintak tolong pada yop untuk sapu ubat. Nak sapu sendiri, faham-faham je la. Dah tak sampai. Hanya sapu je minyak pada kaki yang bengkak tu, takde urut pun. Sambil menyiapkan kerja tu, kinah pun googgle punca kaki ni bengkak.

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Hasil pencarian di google, kaki bengkak semasa mengandung ni adalah normal dan ianya biasa terjadi pada trimester ketiga. Ohh patutlah kaki ni bengkak.


Antara Punca Kaki Bengkak Semasa Mengandung

Di dalam badan kita, terdapat salur darah yang dipanggil infena verior cava. Salur darah ni terletak dibahagian kanan badan kita. Apabila terdapat tekanan dibahagian tersebut, peredaran darah akan menjadi lebih perlahan dan menyebabkan darah akan berkumpul.

Tekanan daripada darah yang terkumpul tu, akan memaksa air turun melalui salur darah kecil (kapilari) masuk ke dalam tisu-tisu pada tapak kaki dan buku lali.

Kebiasaannya, ibu-ibu yang memgandung ni akan menyimpan air yang lebih banyak daripada biasa. Sebab itulah kaki ni akan turut bengkak. Kalau korang perasan la, kaki akan bengkak lebih teruk pada waktu petang ataupun malam.

Seperti apa yang terjadi pada kinah, bengkak terjadi pada waktu malam.

Bengkak ni akan mula surut menjelang siang selepas kita bangun pada waktu pagi. Alhamdulillah, bengkak di kaki kinah pun dah mula surut ,tapi belum lagi seperti keadaan asal.


Tips Kurangkan Bengkak Di Kaki Sewaktu Mengandung


1. Minum Air Secukupnya

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Apabila kaki dah mula bengkak, kita digalakkan untuk minum air kosong dengan mencukupi. Air kosong tau, bukan air manis ye. Tapi kebanyakan pesakit, mereka ni takut untuk minum air dengan banyak sebab akan menambahkan lagi bengkak di kaki. Sila buang andaian ni jauh-jauh ye. Seperti yang telah diterangkan di atas, badan kita ni sebenarnya mengalami dehidrasi yang teruk kerana air di dalam salur darah sudah keluar dari salur darah.

Dehidrasi dalam saluran darah akan menyebabkan darah menjadi lebih pekat dan pembekuan darah mudah terjadi. Apabila perkara ini terjadi, akan mengundang masalah lain pula seperti thombosis. Lepas ni jangan takut nak minum air banyak ye.


2. Tinggikan Kaki Semasa Baring

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Cara ni memang kinah cuba pada hari pertama kaki bengkak. Memang dapat mengurangkan masalah bengkak kaki ni.  Hanya letak kaki di atas bantal biar lebih tinggi dari paras dada. Mengapa kita digalakkan untuk tinggikan kaki semasa baring?

Tarikan graviti dapat mengurangkan pengumpulan air pada kaki seterusnya dapat membantu pengaliran darah dengan sempurna.


3. Tidur Mengiring Ke Kiri

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Apabila baring, cuba baring mengiring ke  sebelah kiri badan. Dengan mengamalkan posisi baring seperti ni, janin tidak akan menekan salur darah inferior vena cava dan pengaliran darah ke jantung akan menjadi lebih baik.


4. Banyakkan Pergerakkan

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Kaki dah mula bengkak, jadi kita tak boleh nak duduk saja. Jadi, selalulah bergerak ke sana ke sini. Apabila kita aktif bergerak, pengaliran darah akan mula lancar. Secara tak langsung, ia boleh mencegah pembentukan darah beku pada salur darah kaki. 


5. Compression Stockings

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Ni bukan stoking yang biasa kita pakai tau. Compression stockings ni direka khas bagi membantu pengaliran darah pada kaki. Ia mempunyai keregangan yang tersendiri dan perlu diukur dengan tepat daripada aras paha sehinggalah tapak kaki.

Penggunaan compression stockings ni biasanya dipakai pada waktu malam semasa kita tidur supaya pengaliran darah semasa baring menjadi perlahan.


6. Kasut Yang Selesa

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Tak faham betul kinah. Masih ada lagi wanita mengandung memakai tumit tinggi. Terseksa kita tengoknya. Dah pregnant ni sebaiknya pakailah kasut yang selesa. Ini bagi mengelakkan tekanan pada kaki terutama kaki tengah bengkak. Cantik punya pasal kaki yang sakit huhu.

Perlu ambil perhatian ye, jika bengkak agak teruk sehingga ke paras pinggang, itu adalah bahaya dan bukannya bengkak biasa tau. Apabila jadi seperti ni, seeloknya buat pemeriksaan bimbang ianya boleh jadi tanda-tanda awal pre-eclampsia.

Selepas kinah cuba beberapa tips di atas, bengkak di kaki dah mula surut. Kata orang, biasalah bila dah nak bersalin ni ada je hal nya. Doakan kinah semoga dipermudahkan ye.

Sumber : Pa Ma

Sunday, 5 July 2020

,
Lindungi Kulit Dari Sinaran UV Dengan Sunscreen Daily Defender Dan Minuman Sunblox Keluaran Nuvit | Walaupun kini kita masih berada dalam fasa PKPB, ada juga diantara kita yang telah mula bekerja seperti biasa, dan ada juga yang masih bekerja dari rumah saja. Bagi mereka yang telah mula bekerja, mereka seringkali terdedah dengan sinaran ultraviolet (uv) yang mana jika dibiarkan terdedah secara berlebihan akan merosakkan kulit. Tambahan pula keadaan cuaca sekarang ni yang tak menentu, perlindungan untuk kulit seperti sunblock atau sunscreen adalah sangat penting ye.

Apa Itu Sinaran Ultraviolet (UV)

Bagi memahami dengan lebih jelas lagi mengenai sinaran ultraviolet ni, kinah ada rujuk dengan wikipedia apa itu sinaran ultraviolet. Sinaran ultraviolet atau sinar ultraungu atau lebih tepat lagi ultralembayung merupakan sinaran elektromagnet yang mempunyai panjang gelombang yang lebih pendek dari cahaya nampak. Panjang gelombang untuk sinar uv adalah antara 200-400 nm, dan bertenaga dari 3 ev hingga 124 ev. 

Terdapat tiga rantau spektrum pada sinaran masuk UV. Ia diklasifikasikan sebagai UVA (320 - 400 nm), UVB (290 - 320 nm) dan UVC (100 – 280 nm). Gelombang rantau spektrum yang lebih pendek, UVC, boleh diabaikan pada permukaan bumi memandangkan ia paling diserap oleh ozon di stratosfera. Justeru, kandungan utama sinaran UV yang sampai ke permukaan bumi adalah UVA dan UVB, dengan jumlah yang lebih kecil. 

Apabila cahaya matahari menembusi atmosfera bumi, kesemua UVC dan lebih kurang 90% UVB diserap oleh ozon, wap air, oksigen dan karbon dioksida. UVA amat kurang diserap oleh atmosfera. Oleh yang demikian, sinaran UV yang sampai ke permukaan Bumi kebanyakannya terdiri daripada UVA dan sejumlah kecil komponen UVB. Paras sinaran UV biasanya dipengaruhi oleh 3 faktor utama iaitu ketinggian matahari, latitud dan juga altitud. 


Bahaya Sinaran UV Kepada Kulit

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit

Bunyi macam sedap je dengar sinaran uv ni, tapi korang kena tau betapa bahayanya sinaran ultraviolet jika terdedah terlalu lama tanpa sebarang perlindungan. Lagi teruk, lapisan ozon kini semakin hari semakin nipis disebabkan perbuatan manusia itu sendiri. 

Antara bahaya sinaran uv kepada kulit kita ialah: 

1. Sunburn dan Penuaan Kulit

Penuaan kulit pra-matang, sunburn atau erythema (kemerahan kulit) merupakan kesan-kesan yang seringkali berlaku akibat terdedah kepada sinaran UV. Pendedahan yang berpanjangan akan memberi kemudaratan serta membawa kerosakan kronik yang serius. 

2. Kanser Kulit Bukan Jenis Melanoma

Kanser kulit bukan jenis melanoma seperti karsinoma sel basal dan karsinoma sel squamous adalah kesan kronik sinaran uv yang boleh dirawat melalui pembedahan saja. Walaupun jarang membawa maut, ianya boleh menyebabkan kesakitan dan kecacatan kerana kebiasaannya kerosakan ni berlaku di bahagian kawasan badan yang lebih terdedah seperti telinga, muka, leher dan lengan.

3. Melanoma Malignan

Merupakan kanser paling dasyat dan juga punca utama kepada kematian akibat kanser kulit. Individu yang berkulit cerah, rambut berwarna merah atau cerah serta ambang erythema yang rendah selepas terdedah secara berterusan dengan sinaran uv lebih cenderung kepada kanser kronik ini.

4. Mata

Mata adalah sebahagian anggota badan yang sensitif dan bahagian yang sering terdedah dalam badan kita. Pendedahan sinaran UV terlalu lama boleh menyebabkan kesan seperti photo-keratitis dan photo-konjunctivitis, radang bola mata, dan kelopak mata. Walaupun kesan kedua-dua keadaan ni boleh diubah, ianya memberi komplikasi yang begitu menyakitkan.

Katarak turut terjadi akibat pendedahan cahaya matahari dan sinaran uv yang keterlaluan. Katarak juga boleh menyebabkan mata kita menjadi buta pada peringkat yang kronik.

5. Sistem Imun 

Terdapat kajian (tidak pasti daripada mana sumber) menunjukkan bahawa pendedahan sinaran uv boleh mengurangkan sistem pertahanan badan kita terhadap tumor kulit. Sistem pertahanan yang semakin merosot boleh meningkatkan jangkitan virus, bakteria, dan sebagainya disamping mengurangkan keberkesanan vaksin.

Hah rupanya banyak juga kesan sinaran uv ni kepada kita jika terdedah terlalu lama. Selama ni, kita pandang remeh je akan hal sebegini. Selepas ini, pastikan sebelum keluar rumah, pastikan diri kita telah dilindungi terlebih dahulu. 


Bagaimana Lindungi Kulit Dari Sinaran UV Yang Berbahaya

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit

Bagaimana nak lindungi kulit dari sinaran uv ni? 

1. Pakai Pakaian Yang Sesuai

Pemilihan pakaian yang sesuai ketika berada di luar rumah ni penting tau. Seeloknya pilih pakaian yang diperbuat daripada fabrik tenunan kerana ianya lebih sesuai untuk dipakai di bawah cahaya matahari. Selain tu, pakai pakaian yang berwarna gelap berbanding cerah. Jangan lupa bawa topi bersama bagi melindungi rambut daripada terik cahaya matahari.

2. Guna Cermin Mata Hitam

Jangan lupa bawa cermin mata hitam bersama ye apabila berada di luar. Pakai cermin mata hitam ni bukan saja nampak bergaya saja, malah ianya mampu melindungi mata dan kulit disekitar mata kita daripada rosak. 


3. Guna Sunscreen Pada Bahagian Badan yang Terdedah

Kinah yakin ramai diantara kita yang mengabaikan penggunaan sunscreen ni sebab rasa leceh nak guna tambah bila duduk di rumah je, buat apa nak pakai. Betul tak? Sebenarnya tanggapan tu salah tau sebab sinaran uv ni tetap juga boleh masuk dalam rumah melalui tingkap ataupun pintu.

Lindungi Kulit Dari Sinaran UV Dengan Sunscreen Daily Defender Dan Sunblox Keluaran Nuvit 

Sebelum mula PKP ni selalu bawak Thahirah keluar pergi main di taman, kekadang tu teman dia main dengan kawan-kawannya di luar rumah setiap petang. Jadi, sebelum lepaskan dia keluar bermain di luar kinah akan pastikan Thahirah pakai sunscreen terlebih dahulu. Walaupun sekarang ni PKPB dan aktiviti luar masih terbatas, kami tetap menggunakan sunscreen sebagai perlindungan.

Oh ye, baru-baru ni kinah diperkenalkan dengan produk khusus untuk perlindungan kulit ni tau. Apa yang menariknya produk ni bukannya satu tapi dua produk khusus perlindungan kulit dari sinaran uv iaitu sunscreen Daily Defender dan Minuman Kesihatan Sunblox keluaran Nuvit.

Nuvit Daily Defender SPF50+***(Lightweight Moisturising Sunscreen)

Korang yang tengah survey nak cari sunscreen yang tak berminyak dan tak melekit, Nuvit Daily Defender la jawapannya. Nuvit Daily Defender ni dengan SPF50+ dapat membantu melindungi kulit kita daripada sinaran cahaya matahari yang boleh merosakkan kulit kita dan kesannya kinah dah cerita panjang lebar di atas tadi. Korang tak perlu risau dengan Nuvit Daily Defender ni, ianya selamat digunakan, lembut, tidak mengandungi alkohol, tidak mengandungi paraben dan bebas wangian. Apa yang pasti, ianya sesuai untuk semua jenis kulit.

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit

Kelebihan Menggunakan Nuvit Daily Defender SPF50+***

Sebenarnya banyak kelebihan yang kita dapat bila kita konsisten menggunakan Nuvit Daily Defender SPF50+*** ni tau. Antaranya ialah
  • Dapat membantu mengurangkan kesan garis halus dan kedutan di wajah
  • Dapat membantu mencerahkan tona kulit yang tak sekata
  • Dapat membantu atau mengurangkan risiko menghidap kanser kulit

Cara Menggunakan Nuvit Daily Defender SPF50+***

Cara menggunakan krim perlindungan ni mudah je. Hanya sapu di kawasan yang sering terdedah seperti di kawasan tangan, dan muka terutamanya (elakkan sapu di kawasan mata)

Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit
Nuvit Sunblox
Selain perlindungan luaran, dalaman pun jangan dilupakan. Selepas menggunakan Nuvit Daily Defender Sunscreen sebagai perlindungan sinaran UV dari luaran, boleh amalkan minuman kesihatan Sunblox dari Nuvit. Banyak kelebihan yang diperoleh apabila mengamalkan minuman Sunblox ini.

Nuvit Sunblox merupakan minuman kesihatan yang berperisa oren dan lemon yang mengandungi vitamin c, kolagen Tripeptide dan Nutrosun. Gabungan ketiga-tiga bahan ini dapat membantu melindungi dan memperbaiki kulit kita daripada kesan terbakar akibat panas matahari (sunburn) dan membantu mengurangkan masalah penuaan kulit.

Ramuan yang Digunakan Di Dalam Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

Kolagen ikan, Oligosakarida, Serbuk Oren, Vitamin C, NutroxSun™, Serbuk Lemon dan Ekstrak Polypodium Leucotomos.

Bahan Utama - NutroxSun™ adalah ramuan photoprotective eksklusif oral berdasarkan tumbuhan. Mengandungi dua bahan anti-oksidatif dan anti-radang, ekstrak Citrus dan ekstrak Rosemary. Dengan gabungan kedua-dua bahan ini, dapat membantu menghalang penuaan foto dengan menghalang pembentukan spesies oksigen radikal (ROS) dalam kulit. 

Kelebihan Mengamalkan Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

1. Mengurangkan kesan selaran matahari - NutroxSun™ dan Polypodium Leucotomos dapat mengurangkan kemerahan dan kegelapan kulit setelah terdedah kepada matahari.

2. Mengurangkan penuaan kulit - NutroxSun™ mengimbangi penjanaan spesies oksigen reaktif yang disebabkan oleh radiasi UV yang akan menyebabkan penuaan kulit pramatang.

3. Mengekalkan keanjalan kulit - Kandungan kolagen di dalam minuman Nuvit Sunblox dapat meningkatkan keanjalan kulit dan mengurangkan kedutan.

4. Mengurangkan kerosakan kulit - Pendedahan kepada sinaran cahaya matahari boleh menyebabkan apoptosis sel, kerosakan DNA dan tumor kulit. Antioksidan seperti Vitamin C, NutroxSun™ dan Polypodium Leucotomos boleh membantu mencegah kerosakan kulit yang disebabkan oleh UV.

Cara Bancuh Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

Hanya campurkan 1 sachet dengan 180ml air bersuhu bilik, kemudian kacau campuran tadi sehingga larut. Korang digalakkan untuk mengambil Nuvit Sunblox hanya sekali sehari saja dan jangan lupa minum air kosong dengan mencukupi.

Gentle Reminder
Penggunaan Nuvit Sunblox dan juga pelindung matahari menawarkan perlindungan yang lengkap untuk kulit di bawah pendedahan matahari yang panjang.

Untuk dapatkan lebih maklumat mengenai kedua-dua produk perlindungan sinaran UV ni, bolehlah layari

Website : 

Facebook:


Wednesday, 11 March 2020

,
Lima Petunjuk Diet Anda Berjaya | Dalam facebook, kebanyakan kawan-kawan sekarang tengah berusaha untuk diet. Cayalah korang, nak diet ni kena ada disiplin barulah menjadi diet kita tu ye dak. Entri kali ni kinah nak kongsi dengan korang iaitu lima petunjuk diet anda berjaya. Haa mana yang tengah diet tu, apa kata check list ni. Mana tahu diet korang tu menjadi dan dengan adanya petunjuk ni dapat menjadi penanda aras sama ada diet yang kita amalkan tu sesuai atau tidak dengan tubuh badan kita dan tak semestinya kita bergantung dengan mesin penimbang tu untuk menunjukkan keberkesanan diet kita tu. 

Lima Petunjuk Diet Anda Berjaya

Diet, diet berjaya, diet tak berjaya, tanda diet berjaya
Lima Petunjuk Diet Anda Berjaya
 LINGKARAN PINGGANG
Perkara pertama yang perlu dibuat bila kita tengah berdiet ialah dengan mengukur lingkaran pinggang kita. Diet yang berkesan apabila ukuran lingkaran pinggang menurun. Walaupun dah ada nampak penurunan walaupun sedikit, janganlah terus berhenti diet tu, kita kena terus berusaha lagi untuk menurunkan berat badan sehingga mencapai berat badan yang ideal. Kalau korang perasan la ye, berat badan dah turun, tapi lingkaran pinggang tak turun pun. Itu tandanya kita kena teruskan usaha lagi.

CERMIN DIRI
Apabila berdiri dihadapan cermin, kita sendiri boleh merasakan yang penampilan kita ni lebih langsing dan boleh nampak perbezaan daripada sebelumnya (bukanlah perasan ataupun syok sendiri). Pada masa tu, cuba nilai diri kita secara jujur dan perbetulkan lagi program diet yang kita lakukan. Bila tengok diri sendiri di hadapan cermin akan membuatkan kita lebih sedar, apa yang kita ambil selama ni dan banyak mana yang kita makan.

BADAN LEBIH SEGAR
Bila bangun pagi setiap hari, badan kita rasa lebih ringan dan segar. Korang juga dapat merasakan yang korang akan kelihatan lebih bersemangat untuk melakukan kerja-kerja harian. Ini tandanya diet tu menjadi dan betul kerana nutrisi yang diperlukan oleh badan mencukupi.

DIAKUI OLEH KAWAN-KAWAN 
Bila lalu je depan kawan-kawan, mulalah mereka menegur, "ehh nampak kurus la", "makin slim la". Itu tandanya usaha yang korang lakukan selama ni berjaya la. Tak sia-sia la latihan dan program diet yang korang buat. Good job.

SEMANGAT UNTUK BERSENAM
Bila nak bersenam, tak kira la di tempat riadah ataupun di gimnasium, kita akan rasa lebih seronok dan lebih menyenangkan. Semasa bersenam pun tahap pernafasan pun lebih stabil dan tidak mengah tak seperti masa awal-awal dahulu, asyik pancit je. Ini semua menandakan diet kita berhasil.

TIDAK MUDAH SAKIT
Petunjuk terakhir bila diet kita dah mula berjaya ialah kita sentiasa berada dalam keadaan cergas, fit dan tidak mudah sakit. Ini menunjukkan metabolisme kita berada dalam situasi sihat, metabolisme yang tinggi dan juga mempunyai penghadaman yang baik.