Showing posts with label Kesihatan. Show all posts
Showing posts with label Kesihatan. Show all posts

Sunday, 27 June 2021

,
13 Komplikasi Yang Sering Dihadapi Oleh Ibu Mengandung Ketika Hamil | Wanita mana yang tak gembira apabila doktor mengesahkan dirinya kini berbadan dua. Ada yang menunggu khabar gembira ni selama 3 tahun, 4 tahun dan ada juga yang lebih dari itu. Rezeki masing-masing kan. Namun begitu, di sebalik perkhabaran gebira tersebut, bakal ibu perlu maklum dengan komplikasi yang sering berlaku ketika hamil. Ada sesetengah wanita hamil tidak mengalami sebarang masalah sepanjang kehamilan. Namun, bagi ibu-ibu hamil terutama mereka yang berisiko tinggi semasa hamil perlu ambil tahu dengan komplikasi yang mungkin dialami oleh mereka dan jika diabaikan ianya begitu berbahaya kepada si ibu dan si anak yang berada di dalam kandungan.


13 Jenis komplikasi kehamilan yang sering dialami oleh ibu mengandung, 

Setiap wanita hamil mempunyai risiko untuk berdepan sebarang komplikasi semasa mengandung. Berikut antara jenis komplikasi yang boleh berlaku pada si ibu:

13 Komplikasi Yang Sering Dihadapi Oleh Ibu Mengandung


Keguguran

Kehilangan kandungan boleh berlaku pada 20 minggu yang pertama kehamilan. Kebanyakan berlaku pada trimester pertama sehingga 13 minggu pertama tempoh kehamilan. Kewujudan kromosom tidak normal atau masalah berkaitan fizikal sistem pembiakan wanita boleh menjadi punca keguguran apabila telur tidak dapat disenyawakan dengan betul. Tanda keguguran paling biasa terjadi adalah pendarahan faraj tidak normal.


Kehamilan ektopik

Berlaku apabila implantasi telur di luar rahim, di tiub fallopio. Kesannya janin tidak dapat membesar dengan baik. Kehamilan ektopik boleh menyebabkan kesakitan teruk dan kerosakan sistem pembiakan wanita serta berpotensi mengancam nyawa. Apabila janin terus membesar, tiub fallopio boleh pecah dan mengakibatkan pendarahan dalaman yang teruk (hemorrhage).


Diabetes gestasi

Antara komplikasi kehamilan paling biasa berlaku adalah kencing manis semasa mengandung. Selalunya ibu-ibu sebut GDM. Majoriti wanita yang mengalami diabetes gestasi dapat melahirkan bayi sihat, tetapi diabetes yang dialami meningkatkan risiko untuk bayi mempunyai saiz badan lebih besar.

Risiko kesihatan lain kepada bayi:
  • Demam kuning
  • Sindrom gangguan pernafasan
  • Tahap mineral rendah dalam darah
  • Hipoglikemia (ini yang dialami oleh Lulu semasa awal kelahirannya)

BACA JUGA DI SINI : Kisah Lulu Nafisah Di Awal Kelahiran


Masalah serviks

Tumbesaran bayi memberikan tekanan kepada serviks wanita mengandung. Dalam kes jarang berlaku, tekanan berlebihan mengakibatkan serviks tidak dapat mengendalikannya. Kesannya serviks terbuka sebelum bayi bersedia untuk dilahirkan. Keadaan ini dipanggil serviks tidak kompeten dan biasanya mak buyung tidak mengalami sebarang simptom.


Penyakit plasenta

Gangguan berlaku apabila plasenta atau sebahagiannya terpisah daripada rahim sebelum bayi dilahirkan. Akibatnya janin tidak dapat menerima nutrien dan oksigen dengan betul. Keadaan ini paling kerap berlaku pada trimester ketiga kehamilan. Gejala paling biasa seperti pendarahan faraj, kontraksi dan sakit perut. 


Previa plasenta

Komplikasi kehamilan yang jarang berlaku. Ia melibatkan keadaan plasenta terletak di bahagian bawah uterus, menutup sebahagian atau keseluruhan serviks. Berlaku pada trimester kedua atau ketiga dan boleh mengakibatkan pendarahan yang serius. Andai tidak dirawat, pendarahan tersebut boleh mengakibatkan kematian.


Masalah kuantiti air ketuban

Cecair amniotik atau air ketuban berfungsi sebagai perlindungan kepada janin. Namun jika wanita mengandung mempunyai cecair amniotik sedikit, oligohidramnios atau terlalu banyak, polihidramnios, ia boleh mengganggu fungsi normal rahim. Jika kurang, ia boleh menjejaskan tumbesaran otot, anggota badan, paru-paru dan sistem pencernaan bayi. Dalam kes jarang berlaku, air ketuban yang berlebihan pula boleh mengakibatkan:

  • Pemecahan pramatang membran ambiotik
  • Gangguan plasenta
  • Kelahiran pramatang
  • Pendarahan selepas bersalin (postpartum hemorrhage)


Pre-eklampsia

Keadaan komplikasi kehamilan melibatkan tekanan darah tinggi dan tahap protein tinggi dalam air kencing. Biasanya berkembang selepas tempoh 20 minggu kehamilan. Namun ada risiko untuk berlaku lebih awal atau selepas kehamilan. Dalam kes kritikal, wanita mengandung dengan masalah preeklampsia boleh alami gejala:

  • Sakit kepala teruk
  • Penglihatan kabur 
  • Sakit perut bahagian atas
  • Loya
  • Muntah
  • Pening
  • Kuantiti air kencing berkurangan
  • Kenaikan berat badan mendadak
  • Bengkak pada muka dan tangan

Dapatkan pemeriksaan doktor segera jika mengalami simptom sakit kepala, penglihatan kabur atau sakit abdomen yang teruk.


Kelahiran pramatang

Berlaku selepas minggu ke-20 atau sebelum minggu ke-37 kehamilan. Kebanyakan kes kelahiran pramatang berlaku secara spontan. Namun ada juga proses kelahiran yang berlaku disebabkan komplikasi kepada ibu atau kandungan.


Trombosis vena

Merupakan gumpalan darah yang biasa berkembang pada urat kaki. Wanita mengandung terdedah kepada keadaan ini sepanjang kehamilan dan selepas bersalin. Keadaan ini berlaku apabila tumbesaran rahim menyukarkan darah pada bahagian bawah badan untuk kembali ke jantung. Ia jarang terjadi, namun masalah trombosis urat dalam adalah keadaan berbahaya jika ia berlaku. 


Molar kehamilan (Hamil Anggur)

Kehamilan anggur atau kehamilan molar adalah terma dalam kategori Penyakit Kandungan Trofoblast (“Gestetational Trophoblastic Disease”). Trofoblast adalah lapisan sel luar tisu gabungan sperma dan telur ovum.  Kehamilan molar adalah kondisi yang terhasil apabila gabungan sperma dan ovum tidak menjadi seperti yang seharusnya. Ianya boleh diklasifikasikan sebagai “molar penuh” ataupun “molar separa”. Hasil penggabungan yang tidak menjadi ini menyebabkan penggandaan sel-sel zigot yang rosak dan seterusnya memberikan gambaran seolah-olah seperti anggur yang tumbuh dalam rahim.

Sekiranya terjadi, wanita mengandung dengan situasi ini memerlukan pelebaran (dilation) dan curettage (D&C) segera. Rawatan lanjut yang teliti juga diperlukan kerana tisu molar boleh tumbuh semula dan berkembang menjadi barah


Sindrom HELLP

Adalah hemolisis, peningkatan enzim hati dan jumlah platelet rendah (hemolysis, elevated liver enzymes, and low platelet count), keadaan disebabkan kelainan hati dan darah. Ia boleh terjadi sendiri atau berkaitan preeklampsia. Simptom lain yang boleh berlaku:

  • Loya
  • Sakit gastrousus
  • Sakit kepala
  • Kegatalan teruk
  • wanita mengandung

HELLP memerlukan proses kelahiran segera kerana terdapat risiko kesan kesihatan serius kepada wanita mengandung, seperti kerosakan kekal sistem saraf, paru-paru dan ginjal.


Eklampsia

Terjadi apabila preeklampsia berkembang dan menyerang sistem saraf pusat, kesannya terjadi kekejangan. Ia komplikasi kehamilan yang serius dan jika tidak dirawat boleh menyebabkan maut kepada ibu serta kandungan. Dengan penjagaan pranatal yang betul, preeklampsia dapat dikawal dan dicegah daripada menjadi eklampsia.

Tipu la kalau kata sepanjang mengandung kinah takde sebarang komplikasi. Ada sebenarnya, dalam 13 komplikasi disenaraikan, terdapat 2 komplikasi yang berlaku pada kinah semasa mengandungkan dua beradik ni iaitu Diabetis Gestasi dan Pre-eklampsia. Bila ada dua komplikasi seperti ni, automatik kita akan dirujuk kepada Pakar O&G di hospital tempat kita akan melahirkan.

Hampir setiap bulan kinah berulang ke hospital, dan 2 minggu sekali pergi check up di klinik ibu anak. Penat tu memang penat, tapi nak buat macam mana kan, itu yang perlu kita hadapi sepanjang kehamilan. Jika korang rasa ada yang tidak normal pada diri sepanjang kehamilan, dapatkan rawatan dan pemeriksaan doktor dengan segera, jangan bertangguh dan risikokan baby dalam kandungan tu.


Rujukan dari hellodoktor.com






Friday, 23 April 2021

,

Sakit Pinggang, Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro | Masalah sakit di bahagian punggung, pinggang, betis dan pelipat lutut seringkali membelenggu diri ni terutama di malam hari dan pada musim hujan. Kinah sendiri pun tak pasti apa punca kinah kerap sangat sakit dibahagian tersebut. Mungkin disebabkan kinah pernah jatuh tangga beberapa kali semasa di sekolah dulu disebabkan ada kawan tolak dari belakang dan tergelincir disebabkan licin.


Lagipun masa tu, kinah tak pernah buat sebarang pemeriksaan pun sebab fikir "ala jatuh biasa je", padahal jatuh terduduk kot. Masa jatuh tu ada jugak kinah bagitau pada mak, cuma mak pesan lebih berhati-hati sebab kesannya di kemudian hari. Nampaknya apa yang mak bagitau tu ada betulnya sebabnya kinah dah mula terasa kesan sampingan dari jatuh dulu.



Sakit Menjadi Serius Semasa Mengandung Anak Ke Dua

Sakit yang kinah alami menjadi semakin serius semasa kinah mengandungkan anak yang kedua pada tahun lepas. Pada masa tu, Allah saja yang tahu bagaimana peritnya sakit tu. Boleh dikatakan hampir setiap malam kinah susah nak tidur lena, lipat lama sikit je kaki mula la sakit, asal sejuk je memang mendapat la. Sampai satu tahap, kinah menangis sebab sakit sangat. Nak telan ubat tahan sakit, tengah mengandung pulak pada masa tu. 

Tak boleh makan ubat, kinah mintak suami tolong urut pada tempat yang sakit tu, Ya Allah, rasa macam kena toreh dengan pisau sakitnya terutama pada bahagian tepi paha dan pelipat lutut tu. Kinah ingat lepas habis berpantang, semuanya akan ok. Hmm mimpi je la.



Aktiviti Harian Terganggu

Disebabkan selalu sangat sakit di bahagian pinggang, pelipat lutut, dan beberapa bahagian sendi, walaupun dah bersalin banyak aktiviti harian kinah terganggu. Solat pun kena duduk, sebab setiap kali nak rukuk dan duduk tahiyat, perit betul rasanya. Nak pergi ke kedai berhantu yang viral tu pun kena fikir dua tiga kali sebab kena turun naik tangga (hanya sesetengah kedai saja la yang ada). Kekadang tu rasa malu pulak dengan keadaan diri sendiri ni dah macam orang berusia sakitnya.

Pelbagai cara kinah cuba untuk kurangkan sakit, terutama dibahagian pelipat lutut ni, dari sapu minyak angin brand X sampai la berurut tetapi keadaan masih tetap sama. Kalau berkurangan pun cuma sekejap je, kemudian sakit tu akan datang balik. Nak pergi buat pemeriksaan memang tak larat la, sebab appoinment anak yang kedua ni pun masih banyak lagi. Sehinggalah satu hari kinah diperkenalkan dengan gel Garci.Pro oleh kawan kinah yang tahu dengan masalah kinah ni.

Sakit Pinggang, Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro

Pada mulanya kinah tak berapa nak percaya yang Garci.Pro ni dapat membantu mengurangkan sakit punggung pinggang, pelipat lutut yang kinah alami ni. Bukannya apa, takut kecewa dan keputusannya sama macam brand lain tapi disebabkan begitu banyak testimoni yang kinah baca dan rekomen daripada kawan, excited pulak nak cuba. Mana la tahu, boleh kurangkan rasa sakit ni. Senang la sikit bila nak solat tarawih nanti.



Selepas Beberapa Hari Guna Gel Garci.Pro

Sakit Pinggang, Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro

Selepas kinah sapu gel Garci.Pro dibahagian yang selalu sakit terutama di bahagian pelipat lutut, nampak perubahan dari hari ke hari. Kalau dulu, berdiri lama sikit je, memang lepas tu akan rasa sakit, tapi sejak guna Garci.Pro, dah tak terasa sakit sangat. Setiap kali sebelum nak tidur, kinah akan sapu dulu Garci.Pro dibahagian yang bermasalah, sedapnya rasa berangin dan tidur pun lena je. Sakit dibahagian pinggang dan ke bawah pun semakin berkurangan dah.



Gel Garci.Pro

Dari tadi kinah cerita pasal Garci.Pro, tentu korang nak tahu sangat apa tu Garci.Pro kan. Garci.Pro ialah sejenis gel urutan berasasaskan minyak kayu putih yang dapat membantu proses rawatan rasa kebas dan sakit sendi dari 100% bahan semulajadi dan apa yang penting ianya mempunyai kelulusan daripada KKM (NOT210104156K). Kalau korang nak tahu, gel Garci.Pro ni mudah meresap ke dalam kulit kerana ianya dihasilkan menggunakan teknologi nano. 



Kebaikan dan Manfaat Garci.Pro

Sakit Pinggang, Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro

  1. Membantu proses rawatan kebas pada anggota badan kita
  2. Membantu melancarkan proses peredaran darah dan merawat saluran darah tersumbat
  3. Membantu melegakan kekejangan otot
  4. Membantu melegakan proses sakit urat dan sendi
  5. Membantu mengelak risiko strok dan serangan jantung mengejut
  6. Turut membantu melegakan sakit kepala, selsema, sakit perut atau senggugut.

Satu lagi yang best dengan Garci.Pro ni, teksturnya tak berminyak dan tak melekit. Jadi, lepas sapu je tak payah korang susah payah nak ke dapur untuk basuh tangan. Bila kita sapu pada bahagian yang sakit tu, rasa sejuk dan berangin je. Sebab tu bila kinah pakai pada waktu malam, tidur pun lena sebab rasa macam ada yang urut kita. Sedar-sedar je dah subuh hihi.

Barang baik seperti ni, kinah kongsi dengan suami. Sejak dua menjak ni, dia mengadu rasa sengal dibahagian bahu disebabkan dukung anak yang bongsu yang semakin berat tu terlalu lama. Kinah sapu gel Garci.Pro, esoknya dia kata rasa sengal semakin berkurangan tidur pun selesa katanya. Seronok pulak dapat berkongsi kebaikan Garci.Pro ni pada keluarga kecil kinah. InsyaAllah ada rezeki lebih nanti, kinah nak belanja Garci.Pro ni untuk kegunaan mak dan ayah di kampung pula.



Kandungan Yang Digunakan Dalam Garci.Pro

Sedap sangat kongsi kebaikan mengenai Garci.Pro sampai lupa nak bagitau kandungannya. Antara kandungan yang digunakan di dalam gel ni ialah :

  1. Minyak kayu putih
  2. Apple Hijau 
  3. Tea
  4. Minyak Argan
  5. Aloe Vera
  6. Peppermint


Siapa yang Sesuai Amalkan Gel Garci.Pro

Kalau ditanya siapa yang sesuai amalkan gel Garci.Pro ni, semua golongan dan yang mempunyai masalah seperti kinah sebut tu boleh je guna Garci.Pro ni.
  1. Lelaki dan wanita yang mempunyai masalah seperti sakit kebas, saraf, lutut, tumit, strok, dan sebagainya
  2. Ahli sukan yang aktif bersukan



Cara Penggunaan Gel Garci.Pro

Sakit Pinggang, Lutut Semakin Berkurangan Selepas Guna GarciPro

Simple sangat guna gel ni. Hanya picit sedikit gel kemudian sapu pada bahagian yang bermasalah tu sambil urut dengan perlahan. 

Sedikit Tips kinah nak kongsi dengan korang apabila guna gel Garci.Pro :

  • Bagi yang mengalami sakit kebas kurang dari 6 bulan, dinasihatkan guna 3 kali sehari iaitu pada waktu pagi, petang dan malam sebelum tidur.
  • Bagi yang mengalami kebas dan stroke lebih dari setahun, dinasihatkan supaya sapu gel ni 4 jam sekali.

Kinah pun guna tips ni dan alhamdulillah rasa sakit dibahagian pelipat lutut tu dah tak macam dulu. Sakit pinggang dan punggung pun kekadang je tak macam dulu. Nak solat pun dah mudah, tak payah nak duduk dah macam dulu. Lega rasanya dapat solat seperti sedia kala. Lipat kaki lama sikit pun tak jadi masalah. Mudah dan ringan rasanya bila dapat solat tarawih tanpa rasa sakit lagi. Sekarang ni kinah tengah usaha nak konsisten sapu dibahagian lain yang bermasalah pulak, dengarnya gel ni pun boleh membantu pecahkan lemak. Oppss hihi

Sebelum tu, Kinah nak ajak korang tonton video ni mengapa korang kena cuba gel Garci.Pro ni. 



Bagaimana Nak Dapatkan Gel Garci.Pro

Bagi korang yang ada masalah sakit kepala, sakit pinggang, sakit tumit, sakit lutut, sakit sendi, lenguh, kebas tu semua, kinah memang rekomen sangat-sangat dengan korang Garci.Pro ni. 

Lagipun gel ni packing dalam bentuk tiub, jadi mudah sangat untuk korang bawa ke mana saja. Bila rasa nak guna, cuma picit dan sapu, kan mudah tu. Bagi kinah, dengan harga RM90 setiap 100ml untuk satu tiub tu begitu berbaloi berbanding kita telan ubat, tapi kesannya belum tentu baik silap haribulan mudaratkan diri kita pula. Bagi yang berminat untuk dapatkan gel Garci.Pro produk keluaran MISG Global ni dan untuk dapatkan sebarang info dan promosi, boleh layari

Website : garciprohq.com


Friday, 23 October 2020

,
Rupanya dah lama aktres dan penyampai radio popular, Sharifah Shahira mencari produk yang boleh melegakan sakit lutut ibunya.

Sharifah Shahira Jumpa Rahsia Bantu Sakit Lutut Ibunya


“Jadi ini berita gembira buat ibu saya. Tapi saya sebenarnya juga sudah kena belajar pakai benda ini. Umur macam saya ini, kena ambil tahu. Lainlah orang badan ringan tetapi keturunan saya pula badan besar, berat, jadi mudah sakit lutut.

“Kalau saya berjalan pun dah pakai selipar. Buat show pun pakai selipar. Takut kena effect bila ramai orang tua selepas umur 50 ke atas atau wanita menopaus, mudah sakit-sakit lutut. Tapi Alhamdulillah tahun 2020, saya terjumpa produk ni.

“Mulanya beli untuk mak, sebab dia susah nak bangun dari duduk. Nak bergerak pun perlahan sebab nak adjust tulang-tulang. Tapi saya pun pakai,” kata Sharifah Shahira tentang produk Gel Amani.

“Tapi jangan harap sekali pakai, terus baik. Kena pakai hari-hari, insyaAllah akan lega dan sakit semakin kurang,” katanya yang turut menggunakan Gel Amani buat suaminya, Ijoy Azahari yang gemar bermain golf.

Bukan setakat Gel Amani, nampaknya Sharifah Shahira juga mengambil Pati Jus Amani yang mengandungi madu, kurma, delima, minyak zaitun dan habbatus sauda sebagai rutin hariannya.

Katanya, Pati Jus Amani mudah diambil kerana siap sedia diminum tanpa perlu dibancuh dengan air.

Senang makannya, buka dan makan. Sebagai wanita berkarier, mana ada masa sangat.

“Pati Jus Amani ini bagus untuk membantu menambah tenaga saya. Umur macam saya lebih 40 tahun ini kena mesra dengan produk begini. Nak bertenaga dan saya pula suka pot pet pot pet, maka saya perlukannya. Yang penting tiada gula, jangan risau dan mereka yang ada kencing manis pun boleh makan Pati Jus Amani,” katanya menerusi satu rakaman video


 

Menurut Pengarah Urusan Amani Life Sdn Bhd, Leo Adiputra, produk Gel Amani telah membantu hampir sejuta pengguna sejak dikeluarkan pada 2014 dan dihasilkan dengan teknologi biotech yang disokong oleh komuniti Eropah.

Anda boleh dapatkan produk Amani dari ejen-ejen online dan kedai jamu di seluruh negara.


KENAPA PERLU MEMILIH GEL AMANI ?

✅ Telah membantu hampir 1 juta pengguna sejak tahun 2014.

✅ Dijamin selamat oleh KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA di bawah kategori ubat traditional. Nombor kelulusan : MAL17086021TC

✅ Dijamin HALAL oleh JAKIM. Nombor sijil halal : MS2424:2012

✅ Dihasilkan dengan teknologi biotech yang disokong oleh kominiti Eropah. Mematuhi piawaian antarabangsa untuk menjamin mutu dan kualiti.

✅ Mudah dibawa kemana-mana kerana disimpan dalam botol plastik yang ringan dan tak mudah pecah sehingga boleh dimasukkan ke dalam poket seluar.

✅ Rasanya yang sejuk berangin sangat selesa pada kulit membuatkannya sesuai untuk digunakan oleh pelbagai peringkat usia.

✅ Berbentuk cecair, mudah kering tanpa kesan melekit.

✅ Harganya berbaloi dan tidak membebankan : RM35 (30ml) & RM60 (60ml).


Untuk dapatkan produk ini atau ingin tahu dengan lebih lanjut boleh layari Facebook


Monday, 24 August 2020

,
Kaki Kanan Dan Kiri Dah Mula Bengkak, Apa Yang Perlu kita Buat | Semasa menyiapkan tugasan akhir sebelum serah diri, tiba-tiba kaki sebelah kiri ni macam gatal dan rasa macam tebal. Gatal dia gatal yang agak luar biasa. Masa tu kinah cuma anggap ala gatal biasa-biasa je. Kaki kanan terus sental kaki kiri yang gatal tu.

Terdetik di hati nak tengok apesal la kaki ni makin lama gatal, sekali tengok alamak kaki dah mula bengkak. Selama kinah mengandung ni tak pernah lagi kaki ni bengkak tau. Ni baru kali pertama okeh. Masa mengandungkan Thahirah pun takde kejadian kaki bengkak gini. Jadinya pulak pada waktu malam.

Nak tak nak kena la mintak tolong pada yop untuk sapu ubat. Nak sapu sendiri, faham-faham je la. Dah tak sampai. Hanya sapu je minyak pada kaki yang bengkak tu, takde urut pun. Sambil menyiapkan kerja tu, kinah pun googgle punca kaki ni bengkak.

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Hasil pencarian di google, kaki bengkak semasa mengandung ni adalah normal dan ianya biasa terjadi pada trimester ketiga. Ohh patutlah kaki ni bengkak.


Antara Punca Kaki Bengkak Semasa Mengandung

Di dalam badan kita, terdapat salur darah yang dipanggil infena verior cava. Salur darah ni terletak dibahagian kanan badan kita. Apabila terdapat tekanan dibahagian tersebut, peredaran darah akan menjadi lebih perlahan dan menyebabkan darah akan berkumpul.

Tekanan daripada darah yang terkumpul tu, akan memaksa air turun melalui salur darah kecil (kapilari) masuk ke dalam tisu-tisu pada tapak kaki dan buku lali.

Kebiasaannya, ibu-ibu yang memgandung ni akan menyimpan air yang lebih banyak daripada biasa. Sebab itulah kaki ni akan turut bengkak. Kalau korang perasan la, kaki akan bengkak lebih teruk pada waktu petang ataupun malam.

Seperti apa yang terjadi pada kinah, bengkak terjadi pada waktu malam.

Bengkak ni akan mula surut menjelang siang selepas kita bangun pada waktu pagi. Alhamdulillah, bengkak di kaki kinah pun dah mula surut ,tapi belum lagi seperti keadaan asal.


Tips Kurangkan Bengkak Di Kaki Sewaktu Mengandung


1. Minum Air Secukupnya

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Apabila kaki dah mula bengkak, kita digalakkan untuk minum air kosong dengan mencukupi. Air kosong tau, bukan air manis ye. Tapi kebanyakan pesakit, mereka ni takut untuk minum air dengan banyak sebab akan menambahkan lagi bengkak di kaki. Sila buang andaian ni jauh-jauh ye. Seperti yang telah diterangkan di atas, badan kita ni sebenarnya mengalami dehidrasi yang teruk kerana air di dalam salur darah sudah keluar dari salur darah.

Dehidrasi dalam saluran darah akan menyebabkan darah menjadi lebih pekat dan pembekuan darah mudah terjadi. Apabila perkara ini terjadi, akan mengundang masalah lain pula seperti thombosis. Lepas ni jangan takut nak minum air banyak ye.


2. Tinggikan Kaki Semasa Baring

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Cara ni memang kinah cuba pada hari pertama kaki bengkak. Memang dapat mengurangkan masalah bengkak kaki ni.  Hanya letak kaki di atas bantal biar lebih tinggi dari paras dada. Mengapa kita digalakkan untuk tinggikan kaki semasa baring?

Tarikan graviti dapat mengurangkan pengumpulan air pada kaki seterusnya dapat membantu pengaliran darah dengan sempurna.


3. Tidur Mengiring Ke Kiri

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Apabila baring, cuba baring mengiring ke  sebelah kiri badan. Dengan mengamalkan posisi baring seperti ni, janin tidak akan menekan salur darah inferior vena cava dan pengaliran darah ke jantung akan menjadi lebih baik.


4. Banyakkan Pergerakkan

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Kaki dah mula bengkak, jadi kita tak boleh nak duduk saja. Jadi, selalulah bergerak ke sana ke sini. Apabila kita aktif bergerak, pengaliran darah akan mula lancar. Secara tak langsung, ia boleh mencegah pembentukan darah beku pada salur darah kaki. 


5. Compression Stockings

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Ni bukan stoking yang biasa kita pakai tau. Compression stockings ni direka khas bagi membantu pengaliran darah pada kaki. Ia mempunyai keregangan yang tersendiri dan perlu diukur dengan tepat daripada aras paha sehinggalah tapak kaki.

Penggunaan compression stockings ni biasanya dipakai pada waktu malam semasa kita tidur supaya pengaliran darah semasa baring menjadi perlahan.


6. Kasut Yang Selesa

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Tak faham betul kinah. Masih ada lagi wanita mengandung memakai tumit tinggi. Terseksa kita tengoknya. Dah pregnant ni sebaiknya pakailah kasut yang selesa. Ini bagi mengelakkan tekanan pada kaki terutama kaki tengah bengkak. Cantik punya pasal kaki yang sakit huhu.

Perlu ambil perhatian ye, jika bengkak agak teruk sehingga ke paras pinggang, itu adalah bahaya dan bukannya bengkak biasa tau. Apabila jadi seperti ni, seeloknya buat pemeriksaan bimbang ianya boleh jadi tanda-tanda awal pre-eclampsia.

Selepas kinah cuba beberapa tips di atas, bengkak di kaki dah mula surut. Kata orang, biasalah bila dah nak bersalin ni ada je hal nya. Doakan kinah semoga dipermudahkan ye.

Sumber : Pa Ma

Sunday, 5 July 2020

,
Lindungi Kulit Dari Sinaran UV Dengan Sunscreen Daily Defender Dan Minuman Sunblox Keluaran Nuvit | Walaupun kini kita masih berada dalam fasa PKPB, ada juga diantara kita yang telah mula bekerja seperti biasa, dan ada juga yang masih bekerja dari rumah saja. Bagi mereka yang telah mula bekerja, mereka seringkali terdedah dengan sinaran ultraviolet (uv) yang mana jika dibiarkan terdedah secara berlebihan akan merosakkan kulit. Tambahan pula keadaan cuaca sekarang ni yang tak menentu, perlindungan untuk kulit seperti sunblock atau sunscreen adalah sangat penting ye.

Apa Itu Sinaran Ultraviolet (UV)

Bagi memahami dengan lebih jelas lagi mengenai sinaran ultraviolet ni, kinah ada rujuk dengan wikipedia apa itu sinaran ultraviolet. Sinaran ultraviolet atau sinar ultraungu atau lebih tepat lagi ultralembayung merupakan sinaran elektromagnet yang mempunyai panjang gelombang yang lebih pendek dari cahaya nampak. Panjang gelombang untuk sinar uv adalah antara 200-400 nm, dan bertenaga dari 3 ev hingga 124 ev. 

Terdapat tiga rantau spektrum pada sinaran masuk UV. Ia diklasifikasikan sebagai UVA (320 - 400 nm), UVB (290 - 320 nm) dan UVC (100 – 280 nm). Gelombang rantau spektrum yang lebih pendek, UVC, boleh diabaikan pada permukaan bumi memandangkan ia paling diserap oleh ozon di stratosfera. Justeru, kandungan utama sinaran UV yang sampai ke permukaan bumi adalah UVA dan UVB, dengan jumlah yang lebih kecil. 

Apabila cahaya matahari menembusi atmosfera bumi, kesemua UVC dan lebih kurang 90% UVB diserap oleh ozon, wap air, oksigen dan karbon dioksida. UVA amat kurang diserap oleh atmosfera. Oleh yang demikian, sinaran UV yang sampai ke permukaan Bumi kebanyakannya terdiri daripada UVA dan sejumlah kecil komponen UVB. Paras sinaran UV biasanya dipengaruhi oleh 3 faktor utama iaitu ketinggian matahari, latitud dan juga altitud. 


Bahaya Sinaran UV Kepada Kulit

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit

Bunyi macam sedap je dengar sinaran uv ni, tapi korang kena tau betapa bahayanya sinaran ultraviolet jika terdedah terlalu lama tanpa sebarang perlindungan. Lagi teruk, lapisan ozon kini semakin hari semakin nipis disebabkan perbuatan manusia itu sendiri. 

Antara bahaya sinaran uv kepada kulit kita ialah: 

1. Sunburn dan Penuaan Kulit

Penuaan kulit pra-matang, sunburn atau erythema (kemerahan kulit) merupakan kesan-kesan yang seringkali berlaku akibat terdedah kepada sinaran UV. Pendedahan yang berpanjangan akan memberi kemudaratan serta membawa kerosakan kronik yang serius. 

2. Kanser Kulit Bukan Jenis Melanoma

Kanser kulit bukan jenis melanoma seperti karsinoma sel basal dan karsinoma sel squamous adalah kesan kronik sinaran uv yang boleh dirawat melalui pembedahan saja. Walaupun jarang membawa maut, ianya boleh menyebabkan kesakitan dan kecacatan kerana kebiasaannya kerosakan ni berlaku di bahagian kawasan badan yang lebih terdedah seperti telinga, muka, leher dan lengan.

3. Melanoma Malignan

Merupakan kanser paling dasyat dan juga punca utama kepada kematian akibat kanser kulit. Individu yang berkulit cerah, rambut berwarna merah atau cerah serta ambang erythema yang rendah selepas terdedah secara berterusan dengan sinaran uv lebih cenderung kepada kanser kronik ini.

4. Mata

Mata adalah sebahagian anggota badan yang sensitif dan bahagian yang sering terdedah dalam badan kita. Pendedahan sinaran UV terlalu lama boleh menyebabkan kesan seperti photo-keratitis dan photo-konjunctivitis, radang bola mata, dan kelopak mata. Walaupun kesan kedua-dua keadaan ni boleh diubah, ianya memberi komplikasi yang begitu menyakitkan.

Katarak turut terjadi akibat pendedahan cahaya matahari dan sinaran uv yang keterlaluan. Katarak juga boleh menyebabkan mata kita menjadi buta pada peringkat yang kronik.

5. Sistem Imun 

Terdapat kajian (tidak pasti daripada mana sumber) menunjukkan bahawa pendedahan sinaran uv boleh mengurangkan sistem pertahanan badan kita terhadap tumor kulit. Sistem pertahanan yang semakin merosot boleh meningkatkan jangkitan virus, bakteria, dan sebagainya disamping mengurangkan keberkesanan vaksin.

Hah rupanya banyak juga kesan sinaran uv ni kepada kita jika terdedah terlalu lama. Selama ni, kita pandang remeh je akan hal sebegini. Selepas ini, pastikan sebelum keluar rumah, pastikan diri kita telah dilindungi terlebih dahulu. 


Bagaimana Lindungi Kulit Dari Sinaran UV Yang Berbahaya

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit

Bagaimana nak lindungi kulit dari sinaran uv ni? 

1. Pakai Pakaian Yang Sesuai

Pemilihan pakaian yang sesuai ketika berada di luar rumah ni penting tau. Seeloknya pilih pakaian yang diperbuat daripada fabrik tenunan kerana ianya lebih sesuai untuk dipakai di bawah cahaya matahari. Selain tu, pakai pakaian yang berwarna gelap berbanding cerah. Jangan lupa bawa topi bersama bagi melindungi rambut daripada terik cahaya matahari.

2. Guna Cermin Mata Hitam

Jangan lupa bawa cermin mata hitam bersama ye apabila berada di luar. Pakai cermin mata hitam ni bukan saja nampak bergaya saja, malah ianya mampu melindungi mata dan kulit disekitar mata kita daripada rosak. 


3. Guna Sunscreen Pada Bahagian Badan yang Terdedah

Kinah yakin ramai diantara kita yang mengabaikan penggunaan sunscreen ni sebab rasa leceh nak guna tambah bila duduk di rumah je, buat apa nak pakai. Betul tak? Sebenarnya tanggapan tu salah tau sebab sinaran uv ni tetap juga boleh masuk dalam rumah melalui tingkap ataupun pintu.

Lindungi Kulit Dari Sinaran UV Dengan Sunscreen Daily Defender Dan Sunblox Keluaran Nuvit 

Sebelum mula PKP ni selalu bawak Thahirah keluar pergi main di taman, kekadang tu teman dia main dengan kawan-kawannya di luar rumah setiap petang. Jadi, sebelum lepaskan dia keluar bermain di luar kinah akan pastikan Thahirah pakai sunscreen terlebih dahulu. Walaupun sekarang ni PKPB dan aktiviti luar masih terbatas, kami tetap menggunakan sunscreen sebagai perlindungan.

Oh ye, baru-baru ni kinah diperkenalkan dengan produk khusus untuk perlindungan kulit ni tau. Apa yang menariknya produk ni bukannya satu tapi dua produk khusus perlindungan kulit dari sinaran uv iaitu sunscreen Daily Defender dan Minuman Kesihatan Sunblox keluaran Nuvit.

Nuvit Daily Defender SPF50+***(Lightweight Moisturising Sunscreen)

Korang yang tengah survey nak cari sunscreen yang tak berminyak dan tak melekit, Nuvit Daily Defender la jawapannya. Nuvit Daily Defender ni dengan SPF50+ dapat membantu melindungi kulit kita daripada sinaran cahaya matahari yang boleh merosakkan kulit kita dan kesannya kinah dah cerita panjang lebar di atas tadi. Korang tak perlu risau dengan Nuvit Daily Defender ni, ianya selamat digunakan, lembut, tidak mengandungi alkohol, tidak mengandungi paraben dan bebas wangian. Apa yang pasti, ianya sesuai untuk semua jenis kulit.

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit

Kelebihan Menggunakan Nuvit Daily Defender SPF50+***

Sebenarnya banyak kelebihan yang kita dapat bila kita konsisten menggunakan Nuvit Daily Defender SPF50+*** ni tau. Antaranya ialah
  • Dapat membantu mengurangkan kesan garis halus dan kedutan di wajah
  • Dapat membantu mencerahkan tona kulit yang tak sekata
  • Dapat membantu atau mengurangkan risiko menghidap kanser kulit

Cara Menggunakan Nuvit Daily Defender SPF50+***

Cara menggunakan krim perlindungan ni mudah je. Hanya sapu di kawasan yang sering terdedah seperti di kawasan tangan, dan muka terutamanya (elakkan sapu di kawasan mata)

Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit
Nuvit Sunblox
Selain perlindungan luaran, dalaman pun jangan dilupakan. Selepas menggunakan Nuvit Daily Defender Sunscreen sebagai perlindungan sinaran UV dari luaran, boleh amalkan minuman kesihatan Sunblox dari Nuvit. Banyak kelebihan yang diperoleh apabila mengamalkan minuman Sunblox ini.

Nuvit Sunblox merupakan minuman kesihatan yang berperisa oren dan lemon yang mengandungi vitamin c, kolagen Tripeptide dan Nutrosun. Gabungan ketiga-tiga bahan ini dapat membantu melindungi dan memperbaiki kulit kita daripada kesan terbakar akibat panas matahari (sunburn) dan membantu mengurangkan masalah penuaan kulit.

Ramuan yang Digunakan Di Dalam Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

Kolagen ikan, Oligosakarida, Serbuk Oren, Vitamin C, NutroxSun™, Serbuk Lemon dan Ekstrak Polypodium Leucotomos.

Bahan Utama - NutroxSun™ adalah ramuan photoprotective eksklusif oral berdasarkan tumbuhan. Mengandungi dua bahan anti-oksidatif dan anti-radang, ekstrak Citrus dan ekstrak Rosemary. Dengan gabungan kedua-dua bahan ini, dapat membantu menghalang penuaan foto dengan menghalang pembentukan spesies oksigen radikal (ROS) dalam kulit. 

Kelebihan Mengamalkan Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

1. Mengurangkan kesan selaran matahari - NutroxSun™ dan Polypodium Leucotomos dapat mengurangkan kemerahan dan kegelapan kulit setelah terdedah kepada matahari.

2. Mengurangkan penuaan kulit - NutroxSun™ mengimbangi penjanaan spesies oksigen reaktif yang disebabkan oleh radiasi UV yang akan menyebabkan penuaan kulit pramatang.

3. Mengekalkan keanjalan kulit - Kandungan kolagen di dalam minuman Nuvit Sunblox dapat meningkatkan keanjalan kulit dan mengurangkan kedutan.

4. Mengurangkan kerosakan kulit - Pendedahan kepada sinaran cahaya matahari boleh menyebabkan apoptosis sel, kerosakan DNA dan tumor kulit. Antioksidan seperti Vitamin C, NutroxSun™ dan Polypodium Leucotomos boleh membantu mencegah kerosakan kulit yang disebabkan oleh UV.

Cara Bancuh Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

Hanya campurkan 1 sachet dengan 180ml air bersuhu bilik, kemudian kacau campuran tadi sehingga larut. Korang digalakkan untuk mengambil Nuvit Sunblox hanya sekali sehari saja dan jangan lupa minum air kosong dengan mencukupi.

Gentle Reminder
Penggunaan Nuvit Sunblox dan juga pelindung matahari menawarkan perlindungan yang lengkap untuk kulit di bawah pendedahan matahari yang panjang.

Untuk dapatkan lebih maklumat mengenai kedua-dua produk perlindungan sinaran UV ni, bolehlah layari

Website : 

Facebook: