Showing posts with label Kesihatan. Show all posts
Showing posts with label Kesihatan. Show all posts

Friday, 23 October 2020

,
Rupanya dah lama aktres dan penyampai radio popular, Sharifah Shahira mencari produk yang boleh melegakan sakit lutut ibunya.

Sharifah Shahira Jumpa Rahsia Bantu Sakit Lutut Ibunya


“Jadi ini berita gembira buat ibu saya. Tapi saya sebenarnya juga sudah kena belajar pakai benda ini. Umur macam saya ini, kena ambil tahu. Lainlah orang badan ringan tetapi keturunan saya pula badan besar, berat, jadi mudah sakit lutut.

“Kalau saya berjalan pun dah pakai selipar. Buat show pun pakai selipar. Takut kena effect bila ramai orang tua selepas umur 50 ke atas atau wanita menopaus, mudah sakit-sakit lutut. Tapi Alhamdulillah tahun 2020, saya terjumpa produk ni.

“Mulanya beli untuk mak, sebab dia susah nak bangun dari duduk. Nak bergerak pun perlahan sebab nak adjust tulang-tulang. Tapi saya pun pakai,” kata Sharifah Shahira tentang produk Gel Amani.

“Tapi jangan harap sekali pakai, terus baik. Kena pakai hari-hari, insyaAllah akan lega dan sakit semakin kurang,” katanya yang turut menggunakan Gel Amani buat suaminya, Ijoy Azahari yang gemar bermain golf.

Bukan setakat Gel Amani, nampaknya Sharifah Shahira juga mengambil Pati Jus Amani yang mengandungi madu, kurma, delima, minyak zaitun dan habbatus sauda sebagai rutin hariannya.

Katanya, Pati Jus Amani mudah diambil kerana siap sedia diminum tanpa perlu dibancuh dengan air.

Senang makannya, buka dan makan. Sebagai wanita berkarier, mana ada masa sangat.

“Pati Jus Amani ini bagus untuk membantu menambah tenaga saya. Umur macam saya lebih 40 tahun ini kena mesra dengan produk begini. Nak bertenaga dan saya pula suka pot pet pot pet, maka saya perlukannya. Yang penting tiada gula, jangan risau dan mereka yang ada kencing manis pun boleh makan Pati Jus Amani,” katanya menerusi satu rakaman video


 

Menurut Pengarah Urusan Amani Life Sdn Bhd, Leo Adiputra, produk Gel Amani telah membantu hampir sejuta pengguna sejak dikeluarkan pada 2014 dan dihasilkan dengan teknologi biotech yang disokong oleh komuniti Eropah.

Anda boleh dapatkan produk Amani dari ejen-ejen online dan kedai jamu di seluruh negara.


KENAPA PERLU MEMILIH GEL AMANI ?

✅ Telah membantu hampir 1 juta pengguna sejak tahun 2014.

✅ Dijamin selamat oleh KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA di bawah kategori ubat traditional. Nombor kelulusan : MAL17086021TC

✅ Dijamin HALAL oleh JAKIM. Nombor sijil halal : MS2424:2012

✅ Dihasilkan dengan teknologi biotech yang disokong oleh kominiti Eropah. Mematuhi piawaian antarabangsa untuk menjamin mutu dan kualiti.

✅ Mudah dibawa kemana-mana kerana disimpan dalam botol plastik yang ringan dan tak mudah pecah sehingga boleh dimasukkan ke dalam poket seluar.

✅ Rasanya yang sejuk berangin sangat selesa pada kulit membuatkannya sesuai untuk digunakan oleh pelbagai peringkat usia.

✅ Berbentuk cecair, mudah kering tanpa kesan melekit.

✅ Harganya berbaloi dan tidak membebankan : RM35 (30ml) & RM60 (60ml).


Untuk dapatkan produk ini atau ingin tahu dengan lebih lanjut boleh layari Facebook


Monday, 24 August 2020

,
Kaki Kanan Dan Kiri Dah Mula Bengkak, Apa Yang Perlu kita Buat | Semasa menyiapkan tugasan akhir sebelum serah diri, tiba-tiba kaki sebelah kiri ni macam gatal dan rasa macam tebal. Gatal dia gatal yang agak luar biasa. Masa tu kinah cuma anggap ala gatal biasa-biasa je. Kaki kanan terus sental kaki kiri yang gatal tu.

Terdetik di hati nak tengok apesal la kaki ni makin lama gatal, sekali tengok alamak kaki dah mula bengkak. Selama kinah mengandung ni tak pernah lagi kaki ni bengkak tau. Ni baru kali pertama okeh. Masa mengandungkan Thahirah pun takde kejadian kaki bengkak gini. Jadinya pulak pada waktu malam.

Nak tak nak kena la mintak tolong pada yop untuk sapu ubat. Nak sapu sendiri, faham-faham je la. Dah tak sampai. Hanya sapu je minyak pada kaki yang bengkak tu, takde urut pun. Sambil menyiapkan kerja tu, kinah pun googgle punca kaki ni bengkak.

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Hasil pencarian di google, kaki bengkak semasa mengandung ni adalah normal dan ianya biasa terjadi pada trimester ketiga. Ohh patutlah kaki ni bengkak.


Antara Punca Kaki Bengkak Semasa Mengandung

Di dalam badan kita, terdapat salur darah yang dipanggil infena verior cava. Salur darah ni terletak dibahagian kanan badan kita. Apabila terdapat tekanan dibahagian tersebut, peredaran darah akan menjadi lebih perlahan dan menyebabkan darah akan berkumpul.

Tekanan daripada darah yang terkumpul tu, akan memaksa air turun melalui salur darah kecil (kapilari) masuk ke dalam tisu-tisu pada tapak kaki dan buku lali.

Kebiasaannya, ibu-ibu yang memgandung ni akan menyimpan air yang lebih banyak daripada biasa. Sebab itulah kaki ni akan turut bengkak. Kalau korang perasan la, kaki akan bengkak lebih teruk pada waktu petang ataupun malam.

Seperti apa yang terjadi pada kinah, bengkak terjadi pada waktu malam.

Bengkak ni akan mula surut menjelang siang selepas kita bangun pada waktu pagi. Alhamdulillah, bengkak di kaki kinah pun dah mula surut ,tapi belum lagi seperti keadaan asal.


Tips Kurangkan Bengkak Di Kaki Sewaktu Mengandung


1. Minum Air Secukupnya

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Apabila kaki dah mula bengkak, kita digalakkan untuk minum air kosong dengan mencukupi. Air kosong tau, bukan air manis ye. Tapi kebanyakan pesakit, mereka ni takut untuk minum air dengan banyak sebab akan menambahkan lagi bengkak di kaki. Sila buang andaian ni jauh-jauh ye. Seperti yang telah diterangkan di atas, badan kita ni sebenarnya mengalami dehidrasi yang teruk kerana air di dalam salur darah sudah keluar dari salur darah.

Dehidrasi dalam saluran darah akan menyebabkan darah menjadi lebih pekat dan pembekuan darah mudah terjadi. Apabila perkara ini terjadi, akan mengundang masalah lain pula seperti thombosis. Lepas ni jangan takut nak minum air banyak ye.


2. Tinggikan Kaki Semasa Baring

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Cara ni memang kinah cuba pada hari pertama kaki bengkak. Memang dapat mengurangkan masalah bengkak kaki ni.  Hanya letak kaki di atas bantal biar lebih tinggi dari paras dada. Mengapa kita digalakkan untuk tinggikan kaki semasa baring?

Tarikan graviti dapat mengurangkan pengumpulan air pada kaki seterusnya dapat membantu pengaliran darah dengan sempurna.


3. Tidur Mengiring Ke Kiri

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Apabila baring, cuba baring mengiring ke  sebelah kiri badan. Dengan mengamalkan posisi baring seperti ni, janin tidak akan menekan salur darah inferior vena cava dan pengaliran darah ke jantung akan menjadi lebih baik.


4. Banyakkan Pergerakkan

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Kaki dah mula bengkak, jadi kita tak boleh nak duduk saja. Jadi, selalulah bergerak ke sana ke sini. Apabila kita aktif bergerak, pengaliran darah akan mula lancar. Secara tak langsung, ia boleh mencegah pembentukan darah beku pada salur darah kaki. 


5. Compression Stockings

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Ni bukan stoking yang biasa kita pakai tau. Compression stockings ni direka khas bagi membantu pengaliran darah pada kaki. Ia mempunyai keregangan yang tersendiri dan perlu diukur dengan tepat daripada aras paha sehinggalah tapak kaki.

Penggunaan compression stockings ni biasanya dipakai pada waktu malam semasa kita tidur supaya pengaliran darah semasa baring menjadi perlahan.


6. Kasut Yang Selesa

Kaki bengkak, kaki bengkak semasa mengandung, punca kaki bengkak, tips kurangkan bengkak di kaki

Tak faham betul kinah. Masih ada lagi wanita mengandung memakai tumit tinggi. Terseksa kita tengoknya. Dah pregnant ni sebaiknya pakailah kasut yang selesa. Ini bagi mengelakkan tekanan pada kaki terutama kaki tengah bengkak. Cantik punya pasal kaki yang sakit huhu.

Perlu ambil perhatian ye, jika bengkak agak teruk sehingga ke paras pinggang, itu adalah bahaya dan bukannya bengkak biasa tau. Apabila jadi seperti ni, seeloknya buat pemeriksaan bimbang ianya boleh jadi tanda-tanda awal pre-eclampsia.

Selepas kinah cuba beberapa tips di atas, bengkak di kaki dah mula surut. Kata orang, biasalah bila dah nak bersalin ni ada je hal nya. Doakan kinah semoga dipermudahkan ye.

Sumber : Pa Ma

Sunday, 5 July 2020

,
Lindungi Kulit Dari Sinaran UV Dengan Sunscreen Daily Defender Dan Minuman Sunblox Keluaran Nuvit | Walaupun kini kita masih berada dalam fasa PKPB, ada juga diantara kita yang telah mula bekerja seperti biasa, dan ada juga yang masih bekerja dari rumah saja. Bagi mereka yang telah mula bekerja, mereka seringkali terdedah dengan sinaran ultraviolet (uv) yang mana jika dibiarkan terdedah secara berlebihan akan merosakkan kulit. Tambahan pula keadaan cuaca sekarang ni yang tak menentu, perlindungan untuk kulit seperti sunblock atau sunscreen adalah sangat penting ye.

Apa Itu Sinaran Ultraviolet (UV)

Bagi memahami dengan lebih jelas lagi mengenai sinaran ultraviolet ni, kinah ada rujuk dengan wikipedia apa itu sinaran ultraviolet. Sinaran ultraviolet atau sinar ultraungu atau lebih tepat lagi ultralembayung merupakan sinaran elektromagnet yang mempunyai panjang gelombang yang lebih pendek dari cahaya nampak. Panjang gelombang untuk sinar uv adalah antara 200-400 nm, dan bertenaga dari 3 ev hingga 124 ev. 

Terdapat tiga rantau spektrum pada sinaran masuk UV. Ia diklasifikasikan sebagai UVA (320 - 400 nm), UVB (290 - 320 nm) dan UVC (100 – 280 nm). Gelombang rantau spektrum yang lebih pendek, UVC, boleh diabaikan pada permukaan bumi memandangkan ia paling diserap oleh ozon di stratosfera. Justeru, kandungan utama sinaran UV yang sampai ke permukaan bumi adalah UVA dan UVB, dengan jumlah yang lebih kecil. 

Apabila cahaya matahari menembusi atmosfera bumi, kesemua UVC dan lebih kurang 90% UVB diserap oleh ozon, wap air, oksigen dan karbon dioksida. UVA amat kurang diserap oleh atmosfera. Oleh yang demikian, sinaran UV yang sampai ke permukaan Bumi kebanyakannya terdiri daripada UVA dan sejumlah kecil komponen UVB. Paras sinaran UV biasanya dipengaruhi oleh 3 faktor utama iaitu ketinggian matahari, latitud dan juga altitud. 


Bahaya Sinaran UV Kepada Kulit

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit

Bunyi macam sedap je dengar sinaran uv ni, tapi korang kena tau betapa bahayanya sinaran ultraviolet jika terdedah terlalu lama tanpa sebarang perlindungan. Lagi teruk, lapisan ozon kini semakin hari semakin nipis disebabkan perbuatan manusia itu sendiri. 

Antara bahaya sinaran uv kepada kulit kita ialah: 

1. Sunburn dan Penuaan Kulit

Penuaan kulit pra-matang, sunburn atau erythema (kemerahan kulit) merupakan kesan-kesan yang seringkali berlaku akibat terdedah kepada sinaran UV. Pendedahan yang berpanjangan akan memberi kemudaratan serta membawa kerosakan kronik yang serius. 

2. Kanser Kulit Bukan Jenis Melanoma

Kanser kulit bukan jenis melanoma seperti karsinoma sel basal dan karsinoma sel squamous adalah kesan kronik sinaran uv yang boleh dirawat melalui pembedahan saja. Walaupun jarang membawa maut, ianya boleh menyebabkan kesakitan dan kecacatan kerana kebiasaannya kerosakan ni berlaku di bahagian kawasan badan yang lebih terdedah seperti telinga, muka, leher dan lengan.

3. Melanoma Malignan

Merupakan kanser paling dasyat dan juga punca utama kepada kematian akibat kanser kulit. Individu yang berkulit cerah, rambut berwarna merah atau cerah serta ambang erythema yang rendah selepas terdedah secara berterusan dengan sinaran uv lebih cenderung kepada kanser kronik ini.

4. Mata

Mata adalah sebahagian anggota badan yang sensitif dan bahagian yang sering terdedah dalam badan kita. Pendedahan sinaran UV terlalu lama boleh menyebabkan kesan seperti photo-keratitis dan photo-konjunctivitis, radang bola mata, dan kelopak mata. Walaupun kesan kedua-dua keadaan ni boleh diubah, ianya memberi komplikasi yang begitu menyakitkan.

Katarak turut terjadi akibat pendedahan cahaya matahari dan sinaran uv yang keterlaluan. Katarak juga boleh menyebabkan mata kita menjadi buta pada peringkat yang kronik.

5. Sistem Imun 

Terdapat kajian (tidak pasti daripada mana sumber) menunjukkan bahawa pendedahan sinaran uv boleh mengurangkan sistem pertahanan badan kita terhadap tumor kulit. Sistem pertahanan yang semakin merosot boleh meningkatkan jangkitan virus, bakteria, dan sebagainya disamping mengurangkan keberkesanan vaksin.

Hah rupanya banyak juga kesan sinaran uv ni kepada kita jika terdedah terlalu lama. Selama ni, kita pandang remeh je akan hal sebegini. Selepas ini, pastikan sebelum keluar rumah, pastikan diri kita telah dilindungi terlebih dahulu. 


Bagaimana Lindungi Kulit Dari Sinaran UV Yang Berbahaya

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit

Bagaimana nak lindungi kulit dari sinaran uv ni? 

1. Pakai Pakaian Yang Sesuai

Pemilihan pakaian yang sesuai ketika berada di luar rumah ni penting tau. Seeloknya pilih pakaian yang diperbuat daripada fabrik tenunan kerana ianya lebih sesuai untuk dipakai di bawah cahaya matahari. Selain tu, pakai pakaian yang berwarna gelap berbanding cerah. Jangan lupa bawa topi bersama bagi melindungi rambut daripada terik cahaya matahari.

2. Guna Cermin Mata Hitam

Jangan lupa bawa cermin mata hitam bersama ye apabila berada di luar. Pakai cermin mata hitam ni bukan saja nampak bergaya saja, malah ianya mampu melindungi mata dan kulit disekitar mata kita daripada rosak. 


3. Guna Sunscreen Pada Bahagian Badan yang Terdedah

Kinah yakin ramai diantara kita yang mengabaikan penggunaan sunscreen ni sebab rasa leceh nak guna tambah bila duduk di rumah je, buat apa nak pakai. Betul tak? Sebenarnya tanggapan tu salah tau sebab sinaran uv ni tetap juga boleh masuk dalam rumah melalui tingkap ataupun pintu.

Lindungi Kulit Dari Sinaran UV Dengan Sunscreen Daily Defender Dan Sunblox Keluaran Nuvit 

Sebelum mula PKP ni selalu bawak Thahirah keluar pergi main di taman, kekadang tu teman dia main dengan kawan-kawannya di luar rumah setiap petang. Jadi, sebelum lepaskan dia keluar bermain di luar kinah akan pastikan Thahirah pakai sunscreen terlebih dahulu. Walaupun sekarang ni PKPB dan aktiviti luar masih terbatas, kami tetap menggunakan sunscreen sebagai perlindungan.

Oh ye, baru-baru ni kinah diperkenalkan dengan produk khusus untuk perlindungan kulit ni tau. Apa yang menariknya produk ni bukannya satu tapi dua produk khusus perlindungan kulit dari sinaran uv iaitu sunscreen Daily Defender dan Minuman Kesihatan Sunblox keluaran Nuvit.

Nuvit Daily Defender SPF50+***(Lightweight Moisturising Sunscreen)

Korang yang tengah survey nak cari sunscreen yang tak berminyak dan tak melekit, Nuvit Daily Defender la jawapannya. Nuvit Daily Defender ni dengan SPF50+ dapat membantu melindungi kulit kita daripada sinaran cahaya matahari yang boleh merosakkan kulit kita dan kesannya kinah dah cerita panjang lebar di atas tadi. Korang tak perlu risau dengan Nuvit Daily Defender ni, ianya selamat digunakan, lembut, tidak mengandungi alkohol, tidak mengandungi paraben dan bebas wangian. Apa yang pasti, ianya sesuai untuk semua jenis kulit.

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit

Kelebihan Menggunakan Nuvit Daily Defender SPF50+***

Sebenarnya banyak kelebihan yang kita dapat bila kita konsisten menggunakan Nuvit Daily Defender SPF50+*** ni tau. Antaranya ialah
  • Dapat membantu mengurangkan kesan garis halus dan kedutan di wajah
  • Dapat membantu mencerahkan tona kulit yang tak sekata
  • Dapat membantu atau mengurangkan risiko menghidap kanser kulit

Cara Menggunakan Nuvit Daily Defender SPF50+***

Cara menggunakan krim perlindungan ni mudah je. Hanya sapu di kawasan yang sering terdedah seperti di kawasan tangan, dan muka terutamanya (elakkan sapu di kawasan mata)

Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

Sinaran Ultraviolet, sinaran UV, bahaya sinaran UV kepada manusia, sunscreen, daily defender by Nuvit, Sunblox by Nuvit
Nuvit Sunblox
Selain perlindungan luaran, dalaman pun jangan dilupakan. Selepas menggunakan Nuvit Daily Defender Sunscreen sebagai perlindungan sinaran UV dari luaran, boleh amalkan minuman kesihatan Sunblox dari Nuvit. Banyak kelebihan yang diperoleh apabila mengamalkan minuman Sunblox ini.

Nuvit Sunblox merupakan minuman kesihatan yang berperisa oren dan lemon yang mengandungi vitamin c, kolagen Tripeptide dan Nutrosun. Gabungan ketiga-tiga bahan ini dapat membantu melindungi dan memperbaiki kulit kita daripada kesan terbakar akibat panas matahari (sunburn) dan membantu mengurangkan masalah penuaan kulit.

Ramuan yang Digunakan Di Dalam Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

Kolagen ikan, Oligosakarida, Serbuk Oren, Vitamin C, NutroxSun™, Serbuk Lemon dan Ekstrak Polypodium Leucotomos.

Bahan Utama - NutroxSun™ adalah ramuan photoprotective eksklusif oral berdasarkan tumbuhan. Mengandungi dua bahan anti-oksidatif dan anti-radang, ekstrak Citrus dan ekstrak Rosemary. Dengan gabungan kedua-dua bahan ini, dapat membantu menghalang penuaan foto dengan menghalang pembentukan spesies oksigen radikal (ROS) dalam kulit. 

Kelebihan Mengamalkan Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

1. Mengurangkan kesan selaran matahari - NutroxSun™ dan Polypodium Leucotomos dapat mengurangkan kemerahan dan kegelapan kulit setelah terdedah kepada matahari.

2. Mengurangkan penuaan kulit - NutroxSun™ mengimbangi penjanaan spesies oksigen reaktif yang disebabkan oleh radiasi UV yang akan menyebabkan penuaan kulit pramatang.

3. Mengekalkan keanjalan kulit - Kandungan kolagen di dalam minuman Nuvit Sunblox dapat meningkatkan keanjalan kulit dan mengurangkan kedutan.

4. Mengurangkan kerosakan kulit - Pendedahan kepada sinaran cahaya matahari boleh menyebabkan apoptosis sel, kerosakan DNA dan tumor kulit. Antioksidan seperti Vitamin C, NutroxSun™ dan Polypodium Leucotomos boleh membantu mencegah kerosakan kulit yang disebabkan oleh UV.

Cara Bancuh Minuman Kesihatan Nuvit Sunblox

Hanya campurkan 1 sachet dengan 180ml air bersuhu bilik, kemudian kacau campuran tadi sehingga larut. Korang digalakkan untuk mengambil Nuvit Sunblox hanya sekali sehari saja dan jangan lupa minum air kosong dengan mencukupi.

Gentle Reminder
Penggunaan Nuvit Sunblox dan juga pelindung matahari menawarkan perlindungan yang lengkap untuk kulit di bawah pendedahan matahari yang panjang.

Untuk dapatkan lebih maklumat mengenai kedua-dua produk perlindungan sinaran UV ni, bolehlah layari

Website : 

Facebook:


Wednesday, 11 March 2020

,
Lima Petunjuk Diet Anda Berjaya | Dalam facebook, kebanyakan kawan-kawan sekarang tengah berusaha untuk diet. Cayalah korang, nak diet ni kena ada disiplin barulah menjadi diet kita tu ye dak. Entri kali ni kinah nak kongsi dengan korang iaitu lima petunjuk diet anda berjaya. Haa mana yang tengah diet tu, apa kata check list ni. Mana tahu diet korang tu menjadi dan dengan adanya petunjuk ni dapat menjadi penanda aras sama ada diet yang kita amalkan tu sesuai atau tidak dengan tubuh badan kita dan tak semestinya kita bergantung dengan mesin penimbang tu untuk menunjukkan keberkesanan diet kita tu. 

Lima Petunjuk Diet Anda Berjaya

Diet, diet berjaya, diet tak berjaya, tanda diet berjaya
Lima Petunjuk Diet Anda Berjaya
 LINGKARAN PINGGANG
Perkara pertama yang perlu dibuat bila kita tengah berdiet ialah dengan mengukur lingkaran pinggang kita. Diet yang berkesan apabila ukuran lingkaran pinggang menurun. Walaupun dah ada nampak penurunan walaupun sedikit, janganlah terus berhenti diet tu, kita kena terus berusaha lagi untuk menurunkan berat badan sehingga mencapai berat badan yang ideal. Kalau korang perasan la ye, berat badan dah turun, tapi lingkaran pinggang tak turun pun. Itu tandanya kita kena teruskan usaha lagi.

CERMIN DIRI
Apabila berdiri dihadapan cermin, kita sendiri boleh merasakan yang penampilan kita ni lebih langsing dan boleh nampak perbezaan daripada sebelumnya (bukanlah perasan ataupun syok sendiri). Pada masa tu, cuba nilai diri kita secara jujur dan perbetulkan lagi program diet yang kita lakukan. Bila tengok diri sendiri di hadapan cermin akan membuatkan kita lebih sedar, apa yang kita ambil selama ni dan banyak mana yang kita makan.

BADAN LEBIH SEGAR
Bila bangun pagi setiap hari, badan kita rasa lebih ringan dan segar. Korang juga dapat merasakan yang korang akan kelihatan lebih bersemangat untuk melakukan kerja-kerja harian. Ini tandanya diet tu menjadi dan betul kerana nutrisi yang diperlukan oleh badan mencukupi.

DIAKUI OLEH KAWAN-KAWAN 
Bila lalu je depan kawan-kawan, mulalah mereka menegur, "ehh nampak kurus la", "makin slim la". Itu tandanya usaha yang korang lakukan selama ni berjaya la. Tak sia-sia la latihan dan program diet yang korang buat. Good job.

SEMANGAT UNTUK BERSENAM
Bila nak bersenam, tak kira la di tempat riadah ataupun di gimnasium, kita akan rasa lebih seronok dan lebih menyenangkan. Semasa bersenam pun tahap pernafasan pun lebih stabil dan tidak mengah tak seperti masa awal-awal dahulu, asyik pancit je. Ini semua menandakan diet kita berhasil.

TIDAK MUDAH SAKIT
Petunjuk terakhir bila diet kita dah mula berjaya ialah kita sentiasa berada dalam keadaan cergas, fit dan tidak mudah sakit. Ini menunjukkan metabolisme kita berada dalam situasi sihat, metabolisme yang tinggi dan juga mempunyai penghadaman yang baik. 

Wednesday, 15 May 2019

,
Kurangkan Masalah Perut Buncit Dengan Mintox | Asal nampak perut buncit je, dikatanya kita ni mengandung. Itulah yang sering berlaku bila jumpa saudara mara ataupun kawan lama. Korang pun sama kan. Selalu diajukan soalan seperti tu. Kekadang tu malu la jugak bila orang tanya pasal perut kita yang buncit tu. Rasa selfesteem ni down sangat tau. Bila dah ramai sangat yang kata macam tu, kinah mula pasang tekad, "aku kena kurus" bukan untuk nampak cantik saja, tapi untuk kesihatan jugak. So misi kali ni, bukan saja nak kempiskan perut ni je, kinah nak nyah sekali semua lemak tepu yang dah bersarang dalam badan ni. 
Kurangkan Masalah Perut Buncit Dengan Mintox
Kurangkan Masalah Perut Buncit Dengan Mintox 
Bagi menjayakan misi "singkirkan buncit" ni, kinah pun cuba Mintox. Sebelum nak kurus, kita kena detox dulu segala toksin yang ada di dalam usus kita ni ha. Mana taknya, sepanjang kita hidup, dah macam-macam yang kita makan. Sekarang dah tiba masanya kita singkirkannya dengan Mintox bukan saja untuk kurus malah lebih sihat. Dah sihat barulah hidup sentiasa ceria. Tak gitu??


Apa yang best dengan Mintox Ni?

MintoxKiwi ni dia tak macam produk detoks yang lain. Kalau yang lain, malam ni minum esok mula la perut sakit memulas mintak di buang. Tapi Mintox ni tak macam tu tau. Bila bangun je pagi, perut kita takde memulas langsung. Sedar-sedar je rasa nak membuang. Mudah sangat dan lancar. Sesiapa yang ada masalah sembelit tu, dan pada masa yang sama kadar kolestrol tinggi boleh cuba Mintox ni.
Kurangkan Masalah Perut Buncit Dengan Mintox
Kurangkan Masalah Perut Buncit Dengan Mintox 
Masa mula-mula kinah minum 2 ke 3 kali jugak la pergi membuang. Iyela, selama ni kita makan macam-macam tambah pulak bulan puasa ni, semua nak makan. Bila dah makan semua tu, mula lah perut tak selesa. Tapi selepas minum Mintox ni, perut rasa ringan je. Tak macam sebelum ni. Ada la nampak kempis sikit heeee.

Rasanya pulak, semestinya rasa kiwi dan buah kiwinya pula bukan sebarangan kiwi dia guna, mereka guna buah kiwi yang berkualiti tinggi dari New Zealand okay. Sedap jugak rasa Mintox ni. Rasa nak minum semua hehe. Tapi takde la buat macam tu ye. Nanti lain pulak jadinya.

Oh ye sebelum terlupa, korang yang mempunyai tekanan darah rendah pun boleh minum Mintox ni tau. 

Kandungan Mintox

Kurangkan Masalah Perut Buncit Dengan Mintox
Kurangkan Masalah Perut Buncit Dengan Mintox 
Kandungan utama yang terdapat dalam Mintox ialah serbuk jus pic, Inulin, Sekam Psyllium, Enzim buah Kiwi, Serbuk Algae Aphanizomenon Flos-Aquae (AFA) dan Stevia.

Kalau korang nak tahu, kesemua ramuan ni dapat membantu membersihkan usus kita, mengeluarkan toksin dan juga mengekalkan keseimbangan usus kita. Haa best kan Mintox ni.

Cara Minum Mintox Dengan Betul

Nak minum Mintox ni, mudah je. Dinasihatkan minum sebelum nak tidur. Korang cuma tuangkan 1 sachet (10g) ke dalam cawan ataupun shaker ke dalam 200 ml air suam, tutup dan goncang. Dinasihatkan minum lebih banyak air kosong selepas mengambil Mintox ni ye. 

Korang jangan risau, Mintox telah mendapat pengesahan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia dengan nombor rujukan KKM.600-7/2/1 Jld. Harga Mintox untuk satu kotak ni ialah RM138.00. Di dalamnya ada 14 sachet untuk dua minggu. 

Kinah masih baru lagi mengamalkan minuman Mintox ni. Kalau nak tahu result kinah selama 12 minggu minum Mintox nanti kinah update kemudian ye.


Untuk Maklumat Lebih Lanjut
Instagram : mintoxmalaysia
Facebook : https://www.facebook.com/mintoxmalaysia 
Contact +601123450201

Tags/Kata Kunci
Mintox, Minuman Detoks, Detox, Perut Buncit

Tuesday, 22 January 2019

,
Nutribear Minuman Kesihatan yang Dapat Membantu Meningkatkan Kolagen | Sensitif betul bila orang tegur,"eh muka awak dah berkedut la", ko rase? Itu menunjukkan kita kena buat sesuatu. Bukanlah nak menafikan kedut tu, semua orang akan mengalami proses tersebut dan ini menunjukkan tahap kolagen kita semakin berkurangan. Oleh itu, hari ni kinah nak kongsi dengan korang satu produk kolagen iaitu Nutribear yang mana ianya dapat membantu meningkatkan kolagen kita. Teruja nak tahu lebih lanjut kannn...

Nutribear Minuman Kesihatan yang Dapat Membantu Meningkatkan Kolagen

Nutribear Minuman Kesihatan yang Dapat Membantu Meningkatkan Kolagen
Nutribear Minuman Kesihatan
Untuk pengetahuan semua ye, produk Nutribear ni dihasilkan daripada ikan hydrolyzed pure yang mana ianya dapat membantu  melawan dan meningkatkan :
  • Meningkatkan tahap kelembapan kulit dan menghindarkan kulit dari terhidrasi
  • Menguatkan kuku
  • Menguatkan folikel rambut supaya lebih kuat dan sihat


Kenapa Minuman Kolagen Nutribear Menjadi Pilihan

Haaa kalau korang nak tahu, minuman kolagen Nutribear ni lain dari yang lain kerana
  • Mudah larut
  • Kulit kelihatan lebih anjal
  • Mengimbangi pengeluaran minyak dalam kulit
  • Mengurangkan pigmentasi
  • Memudarkan parut
  • Mempercepatkan pertumbuhan rambut dan kuku
  • Memelihara kesihatan jantung
  • Membantu percepatkan penyembuhan luka
  • Membantu mengurangkan keguguran rambut

Hasil bagi setiap individu berbeza ye, so korang jangan la assume baru minum sekali terus ok tau, ianya bergantung pada penggunaan yang konsisten dan secara berterusan.

Nutribear Minuman Kesihatan yang Dapat Membantu Meningkatkan Kolagen
Nutribear Minuman Kesihatan 
Tak usah ragu dan risau, produk Nutribear  ini diproses dan dikilangkan di Malaysia serta mematuhi piawaian yang ditetapkan oleh HACCP, GMP dan paling penting sekali ialah ianya Halal.

Mengandungi glisin, proline, hydroxyproline, alanine, dan juga arginine. Kesemuanya ini mengandungi dos yang lebih tinggi dan ini menjadikannya ia lebih berkesan berbanding jenama kolagen yang lain.


Cara Penyimpanan

Nak jaga kualiti kolagen Nutribear supaya kualitinya tak terjejas ada caranya dan ianya sangat mudah. Hanya simpan di tempat yang kering dan jauhkan daripada terkena cahaya matahari secara langsung.


Cara Minum Kolagen Nutribear 

Cara nak minum kolagen Nutribear ni bukannya susah mana pun cuma tambah 1 scoop (disediakan) ke dalam minuman kegemaran korang. Kalau nak minum dengan air kosong boleh je, tapi bagi kinah better korang minum dengan air kegemaran korang hehe. Korang yang tak jelas dengan cara minum yang kinah terangkan di atas, kinah ada sediakan videonya.


Oh ye sebelum terlupa 5% setiap pembelian Nutribear ni, akan disumbangkan kepada pemuliharaan beruang kutub yang kini semakin terancam. Untuk dapatkan info lanjut boleh layari website mereka

Website : NutriBear
IG : nutribearofficial
Facebook : Nutribear

Wednesday, 12 December 2018

,
Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout | Sakit ni dia datang tak kira masa, tak kisahlah penyakit tu berbahaya ke atau pun cuma sakit biasa je. Sakit tu kan penghapus dosa. Semoga kita semua dilindungi dan dijauhi daripada penyakit yang merbahaya hendaknya.  Cakap pasal kesihatan ni, kinah nak berkongsi dengan korang dengan satu jenama minuman kesihatan yang kinah dan keluarga amalkan lebih sebulan ni iaitu minuman kesihatan Genefood Broccoli Sprout.
Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout

Apa yang menarik dengan Genefood Broccoli Sprout?

First impression mestilah tengok luaran. Betul tak? Haa macam tu la kinah. Kinah bila sampai je rasa tak sabar nak minum sebab packaging dia sangat cantik dan menarik. Kotaknya pula warna-warni. Ada tiga warna, biru, peach dan merah. Walaupun kotaknya warna-warni, tapi isi kandungannya tetap sama iaitu kaya dengan sulforaphane (nanti kinah cerita dibawah) dan setiap kotak mengandungi 10 sachet. Kiranya ada 30 sachet la dan ianya cukup untuk satu bulan.
Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout

Sejujurnya, kinah ni jenis memilih makan sayur dan sekarang ni terasa sangat rugi sebabnya banyak khasiat selama ni diperlukan oleh badan kita, kinah skip. Oh noooo, mujurlah kinah diperkenalkan dengan Genefood Broccoli Sprout ni. Sekurangnya orang yang jarang makan sayur macam kinah ni ada la back up untuk zat yang diperlukan dalam badan. Begitu juga dengan Thahirah. 

Jom kinah explain apa tu Sulforaphane

Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout
Kalau korang nak tahu Sulforaphane tu ialah isothiocyanate yang mengandungi sulfur organik. Ianya berasal dari glucoraphanin. Ehh banyak pulak bahasa saintifik dia. Tapi takpe cukupla kalau korang faham dan kalau korang nak tahu ianya boleh didapati pada sayur-sayuran cruciferous seperti brokoli, kubis, kubis bunga, kubis brussles dan juga kale.  

Untuk pengetahuan semua, sayur-sayuran cruciferous yang berusia tiga hari mengandungi  konsentrasi glucoraphanin yang lebih tinggi iatu sebanyak 10 hingga 100 kali ganda daripada sayur-sayuran yang matang. Tahap glucoraphanin dan sulforaphane yang paling tinggi boleh didapati daripada brokoli.

Sulforaphane dihasilkan semasa glucoraphanin berkontak enzim myrosinase, terkandung di dalam sel-sel yang sama tetapi dalam bahagian berbeza. Sebagai contoh, memotong, mengunyah atau mengganggu sel brokoli memulakan proses penghasilan sulforaphane. Jika dibandingkan dengan glucoraphanin yang stabil, sulforaphane bermula merendahkan setelah penghasilan. Rupanya, Sulforaphane ni mempunyai sifat-sifat anti-oksidan, anti-bakteria, anti-kanser, anti-inflamasi, anti-penuaan, anti-diabetis dan juga perlindungan untuk saraf. Okeh, nampaknya lepas ni kena amalkan makan broccoli jawabnya.

Apa yang kinah ceritakan ni bukan kinah tulis ikut suka hati tau. Sebenarnya dah banyak dah kajian yang dilakukan oleh beberapa orang pakar bahawasanya, pucuk brocoli ni dapat membantu melawan atau menghalang pertumbuhan kanser (BOLEH RUJUK DI SINI), membantu membaiki kerosakan DNA (BOLEH RUJUK DI SINI), dapat membantu mengurangi risiko diabetis (BOLEH RUJUK DI SINI) dan juga risiko penyakit jantung (BOLEH RUJUK DI SINI)

Kelebihan Sulforaphane Yang Ada Pada Genefood

Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout
1. Melindungi Sel-sel dan Gen-gen
Sulforaphane menghapuskan oksida radikal bebas yang berlebihan dalam tubuh badan kita serta melindungi sel-sel DNA dan meningkatkan sistem imun.

2. Antioksidan (Penuaan dengan sihat)
Sulforaphane berasaskan daripada tumbuhan dan antioksidannya dikatakan mampu bertahan lebih lama di mana ianya dapat membantu menghalang proses penuaan kulit, melambatkan proses penuaan secara natural serta dapat membantu melindungi tubuh selama 96 jam (vitamin c dan E hanya mampu bertahan selama 3 jam sahaja)

3. Detoksifikasi
Sulforaphane ni kalau korang nak tahu dapat  membantu detoksifikasi hati yang terkumpul lama dengan percepatkan pengeluaran toksin daripada badan kita. Iyela selama ni kita sedut bahan kimia, pencemaran udara, dan pelbagai lagi tambah pula kita ni makan macam-macam jenis.

4. Anti-Inflamasi
Makanan seperti gula, produk susu, minyak masak, lemak trans, daging yang diproses, alkohol, dan juga MSG sebenarnya penyebab  kepada inflamasi dengan adanya Sulforaphane dapat membantu mengurangkan inflamasi, membantu melawan kegemukan dan membantu mencegah inflamasi yang kronik.

5. Melindungi daripada E.Coli dan H.Pylori
Untuk pengetahuan korang juga, Sulforaphane bertindak sebagai agen antibakteria dan dapat membantu menghapuskan bakteria E. Coli yang menjadi penyebab kepada cirit-birit dan juga bakteria H.Pylori yang menjadi penyebab kepada ulser perut.

6. Memberi Perlindungan Kulit dan UV
Dipercayai sulforaphane dapat melindungi kulit daripada kesan penuaan dan dapat mencegah inflamasi kulit akibat kesan terbakar daripada sinaran matahari dan UV yang menyebabkan kerosakan kulit.

Kat mana nak dapat sulforaphane?
Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout
Haaa tak payah pening kepala mana nak cari, korang cuma amalkan Genefood Brocolli Sprout ni je iaitu minuman yang diformulasikan di Australia dan ianya dihasilkan untuk manfaat kesihatan sulforaphane pada setiap hari. Haaa kan dah mudah tu. Siapa yang tak berapa suka makan sayur, kinah galakkan korang amalkan Genefood ni. Banyak khasiatnya tau.

Jom Tonton Video Ni Dulu


Pum pam pum mengenai khasiat Genefood sampai terlupa nak perkenalkan pengasasnya. Untuk pengetahuan semua, Genefood diasaskan oleh anak muda tecmpatan dan paling utama orangnya memang cantik iaitu Yew Wan Ting. Semuanya bermula apabila ibunya meninggal dunia kerana sakit yang berpanjangan. Sejak itu, beliau mula menjalankan penyelidikan dan mendapati kebanyakan ahli keluarganya mewarisi gen bermutasi yang memungkin mereka berisiko menghidapi pelbagai penyakit.
Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout
Ini menginspirasinya untuk meneroka diet sihat dan manfaat kesihatan sulforaphane yang membawa kepada pelancaran Genefood iaitu siri minuman yang bertujuan mengoptimumkan ekspresi gen dan membantu semua orang dapat makan dengan baik untuk gen mereka.


Pandangan selepas mengamalkan Genefood

Seperti yang kinah beritahu pada awal tadi, Genefood kini menjadi pilihan keluarga kinah kerana bukan saja rasa beri yang sedap malah khasiatnya tu menyebabkan kami dah mula jatuh cinta. Baru-baru ni suami kinah mengalami batuk berkahak yang agak teruk, tambahan pula beliau juga merokok dan disebabkan merokok la memburukkan lagi keadaan sehingga mengganggu kehidupan sehariannya.

Selepas kinah bancuh minuman Genefood ni kepadanya, sudah mula nampak sikit-sikit perubahan berlaku kepadanya. Batuknya sudah mula berkurangan dan beransur pulih, dan beliau dapat rasakan dadanya semakin lapang dan rasa lebih sihat dari sebelum ni. Sejak dari tu, beliau sering minta kinah bancuhkan minuman Genefood untuknya. Alhamdulillah suami pun dah tak batuk-batuk dan kkini semakin sihat.

Kinah pula, selepas mengamalkan Genefood ni badan rasa lebih bertenaga. Kiranya bila tak minum Genefood rasa tak sah pula ditambah pula dengan rasa beri asli yang sedap. Memang tak rugi la kalau korang beli set minuman Genefood ni sebab seisi keluarga boleh mengamalkannya. Thahirah pun suka.

Ramuan Utama Genefood Broccoli Sprout

Antara ramuan utama yang terdapat dalam Genefood Brocolli Sprout ialah
Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout
Pucuk Brokoli - begitu kaya dengan sumber sulforaphane dan terbukti sebagai antioksidan yang mampu bertahan lama dan mampu hentikan tindakan bahaya radikal bebas, anti-inflamasi, detoksifikasi segala toksin dari dalam badan.

Blueberi, Raspberi, Strawberi, Anggur, Cranberi - beri yang kaya dengan antioksidan dapat membantu meningkatkan daya ingatan. Beri juga mempunyai serat yang tinggi dan zat makanan penting digunakan untuk sistem pencernaan.

Bit Merah - dapat meningkatkan imun, vitamin c, serat, kalium (untuk saraf dan otot yang sihat) dan mangan (manfaat untuk tulang, hati, ginjal, dan pankreas)

Vitamin C - mengembangkan dan membaiki tisu badan untuk mengekalkan kesihatan kulit dan pembentukan kolagen dan penyerapan zat besi.

Prebiotik - mendorong pertumbuhan bakteria usus yang bermanfaat serta meningkatkan penyerapan kalsium, magnesium, zink, dan zat besi di dalam usus besar

Individu yang digalakkan untuk mengambil Genefood Broccoli Sprout

Mesti korang tertunggu-tunggu saat-saat ni kan. Iyela dah panjang lebar kinah cerita tentang Genefood ni, mesti la excited nak tahu siapa yang digalakkan untuk mengambil Genefood Broccoli Sprout ni kan.
  • Mereka yang kurang makan lima hidangan sayuran dan buah-buahan setiap hari.
  • Mereka yang mengalami masalah sembelit
  • Mereka yang mengalami fungsi hati yang teruk
  • Individu yang tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat, mengalami tekanan dan kurang tidur
  • Perokok dan peminum yang kronik
  • Mereka yang tergolong dalam kumpulan 3T (kolestrol yang tinggi, gula yang tinggi dalam darah, tekanan darah tinggi)
  • Kulit kusam dan penuaan
  • Pelajar yang memerlukam konsentrasi yang tinggi
  • Wanita hamil
Hmm kalau korang nak tahu, kinah ni boleh dikatakan kurang tidur kerana nak menyiapkan kerja-kerja rumah yang tertangguh yang tak dapat disiapkan pada siang hari di samping nak menyiapkan kerja-kerja blog.

Cara Pengambilan yang Dicadangkan

Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout
Kebiasaannya, kinah akan guna air masak je ataupun ikut seperti yang disarankan iaitu mengikut suhu bilik untuk  bancuh air macam ni. Cuma masukkan satu sachet Genefood Broccoli Sprout ke dalam air 200ml, dan kacau sehingga benar-benar larut kemudian terus minum untuk mengelakkan oksidasi. Nak lagi mudah, kita shake shake je dan terus minum. Bagi orang dewasa, kita disarankan untuk mengambil 1 atau 2 sachet saja setiap hari, manakala kanak-kanak pula hanya 1 sachet saja sehari. Oh ye, kanak-kanak seawal 3 tahun pun dah boleh amalkannya tau.

Seeloknya Genefood Broccoli Sprout ni diambil sebelum kita tidur supaya toksin yang terdapat di usus, toksin yang berkumpul di dalam saluran darah dan hati dapat dibersihkan.

Kalau nak tahu, 1 sachet tu bersamaan dengan 1 cawan pucuk broccoli dan 1 cawan pucuk broccoli bersamaan dengan 7 kg broccoli. Cuba la korang bayangkan la ye, lalu ke korang nak makan 7 kg broccoli setiap hari hehe. Renung-renungkan la ye. Apabila korang amalkan Genefood Broccoli Sprout ni, antara manfaat yang korang dapat ialah
  • Pengambilan selama 1 bulan - Detoksifikasi selama 3 kali seminggu
  • Pengambilan selama 2 bulan - memperbaiki kulit, berasa segar dan bertenaga
  • Pengambilan selam 3 bulan - meningkatkan imun dan kulit lebih berseri
  • Pengambilan dalam tempoh yang lama dan konsisten -  melindungi sel-sel dan gen-gen serta melambatkan proses penuaan.

Genefood Broccoli Sprout Di Media

Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout
Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout
Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout
Minuman Kesihatan Untuk Kekal Sihat dan Bertenaga daripada Genefood Broccoli Sprout

Di Mana Genefood Broccoli Sprout Boleh Didapati

Ehh tunggu apa lagi, korang kena dapatkan Genefood Broccoli Sprout ni juga jika nak rasa lebih sihat dan bertenaga plus boleh kurus lagi. Lagipun bukannya kena masak ke apa, tak payah semua tu, korang cuma bancuh dan terus minum je. Lebih mudah kan ditambah pula sibuk dengan kerjaya sampai tak ada masa nak sahut kempen gaya hidup sihat. Ni je la cara dapat membantu korang. 

Mana nak cari Genefood ni?

Korang boleh beli di farmasi, kedai makanan organik atau nak lagi mudah order je secara online di http://genefood.store. Sekarang ni kan semuanya dihujung jari je.

Harga:
10g x 30 paket = RM 200
10g x 10 paket = RM 78

UNTUK MAKLUMAT LANJUT

Telefon: +6011-1661 3333
E-mel: hello@genefood.asia